Poškození zboží dopravcem při dopravě, přepravě - má kupující reklamovat zboží u prodávajícího nebo přepravce?
- Uložil(a): Mgr. Michal Jantoš (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 30. leden 2016
Prodala jsem na aukru tento telefon: http://aukro.cz/samsung-galaxy-express-2-lte-se-zarukou-1-rok-i5774704452.html. V pátek pánovi dopravce telefon dovezl. Pán mě telefonoval s tím, že telefon je poškozený. Řekla jsem mu, ať okamžitě kontaktuje dopravce a v jakém stavu byl balíček při převzetí.
Nekontaktoval, neřešil. Pouze mi na mail poslal foto (viz příloha). Hned jsem mu volala zpátky s tím, že v tomto stavu telefon ode mě neodcházel. Pán chce okamžitě vrátit peníze. Nezkontaktoval ani toho dopravce, pouze ze mě dělá podvodnici. Telefon byl při odeslání v naprosto funkčním stavu. Což by mohl dosvědčit (krom mého muže) i zaměstanec z Vodafone, který mi měnil v prodejně na Praze 4-Chodově tento telefon za nový. Odcházel zabalený v bublinkové fólii. Nicméně teď jsem v situaci, že pán na mě tlačí a chce zpět peníze. A mě hodlá odeslat poškozený telefon. Co mám prosím dělat? Děkuji, Pavlína
ODPOVĚĎ:
Z Vašeho dotazu nevyplývá zda jste telefon prodávala v rámci své podnikatelské činnosti nebo nikoliv, ale domnívám se, že nikoliv.
Pokud byste na telefon neposkytla záruku, pak by měl zřejmě pán smůlu a musel by se s náhradou škody obrátit na dopravce. Záruka však celou situaci může změnit.
Podle § 2113 zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník platí, že zárukou za jakost se prodávající zavazuje, že věc bude po určitou dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti.
Poskytnutím záruky jste se zavázala k tomu, že telefon bude po určitou dobu způsobilý k použití a zachová si určité vlastnosti. Tato odpovědnost prodávajícího však není neomezená a podle § 2116 OZ platí, že kupující nemá právo ze záruky, způsobila-li vadu po přechodu nebezpečí škody na věci na kupujícího vnější událost (např. jednání třetí osoby - tedy dopravce). Pokud byl telefon odeslán, k přechodu nebezpečí škody na věci došlo podle § 2123 OZ předáním telefonu dopravci.
Pokud tedy budete schpná prokázat, že při předání dopravci byl telefon v pořádku (a tedy, že vada vznikla ažž po předání dopravci), pak kupujícímu nezvikly žádná práva ze záruky za jakost ani z vadného plněné podle § 2100 a musí se s požadavkem na náhradu škody obrátit na dopravce. Pokud to neprokážete, vznikly kupujícímu práva z vadného plnění.