Poštovné a neuznaná reklamace - platí poštovné prodejce nebo zákazník?
- Uložil(a): Mgr. Michal Jantoš (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 30. leden 2016
Koupil jsem přes eshop mobilní telefon na IČO tchýně. Není živnostník, je pojišťovací agent /výjimka ze zákona, nemá živnost. list/, ale telefon potřebuje pro své podnikání, fakturu si chtěla dát do účetnictví. Byl jsem nucen telefon 2 měsíce po koupi odeslat zpět z důvodu několika vad a též kvůli tomu, že vzniklo ze strany spol. Samsung důvodné podezření, že se jedná o padělek (neexistující výrobní číslo a další odchylky oproti originálu).
Odstoupil jsem od smlouvy a chtěl peníze vrátit zpět. Prodejce "reklamaci" přijal 16.10. a 11.11. mi poslal email o neuznané reklamaci z důvodu vady vzniklé při neopatrném zacházení s mobilním telefonem. Zboží mi chtějí poslat zpět za cenu poštovného. Informoval jsem o tom i ČOI, která má však 30-ti denní lhůtu k vyřízení. Zajímalo by mě:
1. pokud mi mobilní telefon fakticky nevrátili do 30-ti dnů a neurčitě a nedostatečně vysvětlili vady telefonu a jejich původ, nesplnili tím podmínky pro reklamační řízení a nevznikla tak další možnost pro odstoupení od smlouvy?
2. pokud ne, pak mám rozporovat poplatek za poštovné za vrácení reklamovaného zboží a trvat na odstoupení od smlouvy?
3. nebo raději si mám telefon zaslat zpět i za cenu, že budu opět platit poštovné a přes soudního znalce řešit tento spor. Nevím jestli třeba telefon nevymění, nebo jeho součástky, nebo třeba záměrně nepoškodí a nebudou pak vinu svalovat na mě. A jak pak toto dokazovat u soudu. Dle internetu a i DTESTu se totiž jedná o velmi nespolehlivou firmu.
4. Mám nechat prověřit soudním znalcem, zda jde o padělek?
Děkuji, Milan
ODPOVĚĎ:
Pro posouzení Vaší situace je zcela zásadní, zda se ve Vašem případě jedná o tzv. prodej zboží v obchodě - podle ustanovení § 2158 a násl. zákona č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník. Jelikož byl telefon zakoupen "na IČO", domnívám se, že se nemůžete dovolávat ochrany, kterou zákon v uvedených ustanoveních poskytuje spotřebiteli nebo osobám, které nejednají v rámci své podnikatelské činnosti. To mj. znamená, že se na Vaši koupi nezvtahuje zákonná dvouletá záruka.
Pro další hodnocení je zcela zásadní, zda Vám prodávající poskytl na zboží záruku či nikoliv. Pokud ano, pak máte práva vyplývající ze záruky (zde je nutné nahlédnout do obchodních podmínek či reklamačního řádu a podmínek tam uvedených).
Pokud ne, pak je Vaší jedinou možností prokázat, že telefon byl vadný již při převzetí (zde se jedná o tzv. odpovědnost za vady podle § 2099 OZ)
K Vašim otázkám:
Právní úprava stanovená na ochranu spotřebitele se na Vás nevztahuje, tudíž nelze hovořit o tom, že můžete odstoupit od smlouvy z důvodu (řádně) nevyřízené reklamace ve stanovené lhůtě.
Ohledně nákladů na poštovné platí, že pokud měla věc skutečně vadu při převzetí, nebo Vám prodávající poskytl záruku za jakost, máte nárok na náhradu účelně vynaložených nákladů.
Již z výše uvedeného vyplývá, že vzhledem k neúplným informacím nelze učinit řádný závěr o tom, zda jste řádně od smlouvy odstoupil či nikoliv.
Pokud by se jednalo o padělek, a byl byste tuto skutečnost schopen prokázat, pak byste mohl od smlouvy odstoupit na základě § 2106 OZ bez ohledu na to, zda Vám záruku poskytl nebo ne.