Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Na základě elektronické komunikace jsem distančně uzavřela smlouvu o zájezdu do Řecka dne 29.6.2015. K uzavření smlouvy potřebovali jenom čísla cestovních pasu, kvůli hranicím s Makedonií. V zaslaných všeobecných podmínkách se jednalo jenom o tom, že zákazník je povinen mít u sebe platný cestovní doklad.

Po zaplacení zájezdu jsem dostala na e-mail pokyny k zájezdu, kde jsem zjistila, že kromě platného CESTOVNÍHO PASU (musí být platný ještě 6 měsíců po návratu a cestovní pas musí mít minimálně 1 stranu prázdnou). S tohoto důvodu jsme nemohli odcestovat do Řecka rodinou, protože manžel a syn neměli platnost cestovních pasu ještě 6 měsíců po návratu. Jelikož zájezd byl zakoupen na last minute nebyl čas na vyřízení nových pasů. Chtěla jsem zeptat, co bych mohla v tomto případě provést, když už jsem podepsala smlouvu, ve které bylo napsáno špatně čitelným písmem, o tom, že svým podpisem potvrzuji, že před uzavřením smlouvy o zájezdu mi byly pořadatelem sděleny údaje o pasových a vízových požadavcích, což ve skutečnosti nebylo pravdou. Má smysl obrátit na soud žalobou? Děkuji, Ivana

ODPOVĚĎ:
Dle § 2524 občanského zákoníku je pořadatel povinen sdělit zákazníkovi vhodným způsobem ještě před uzavřením smlouvy údaje o pasových a vízových požadavcích, lhůtách pro jejich vyřízení a sdělit mu také, jaké zdravotní doklady jsou pro cestu a pobyt požadovány.
Z Vašeho dotazu bohužel nevyplývá, zda jste od smlouvy o zájezdu odstoupila (dle § 2533 občanského zákoníku) a zda po Vás z tohoto důvodu pořadatel požadoval zaplacení odstupného (dle § 2536/1 občanského zákoníku) či jak jinak byla (po finanční stránce) nastalá situace vyřešena.
Před podáním žaloby je nezbytné v první řadě zvážit, zda unesete tzv. důkazní břemeno. V zásadě totiž platí, že žalobce (zde Vy) je povinen veškerá svá žalobní tvrzení rovněž řádně prokázat (např. předložením listiny, svědeckou výpovědí apod.). Ve Vašem případě byste tedy musela prokázat, že před podpisem smlouvy o zájezdu jste nebyla pořadatelem seznámena s pasovými a vízovými podmínkami zájezdu, což může být obtížné (obecně je totiž dosti nesnadné prokazovat negativní skutečnost, tj. prokazovat, že se něco nestalo). Pořadatel zájezdu (jako žalovaný) by naopak v případném soudním sporu mohl pouze předložit uzavřenou smlouvu o zájezdu, v níž jste vlastním podpisem potvrdila, že Vám byly předmětné informace poskytnuty.
Před zahájením soudního sporu je (po zvážení reálné šance prokázat vlastní žalobní tvrzení) dále vhodné přihlédnout také k finanční částce, která by měla být předmětem sporu. Každé soudní řízení s sebou nese určité náklady (jak na straně žalobce a žalovaného, tak případně i na straně soudu), které v zásadě hradí ta strana, která v soudním sporu prohraje. Doporučuji Vám tedy rovněž zvážit, zda se Vám výše žalované částky "vyplatí" při zohlednění nákladů protistrany (zejména nákladů za advokátní zastoupení žalovaného), které byste musela v případě Vaší prohry) hradit.
Shora uvedené lze shrnout tak, že pokud si nejste jistá, jak byste prokázala, že Vám předmětné informace nebyly pořadatelem zájezdu poskytnuty (a jak byste tedy věrohodně vyvrátila pravdivost Vámi podepsané smlouvy), soudní spor nezahajujte. Máte-li zájem konzultovat své žalobní šance se zohledněním smlouvy o zájezdu a dalších souvisejících dokumentů, můžete kontaktovat advokáta: www.advokatikomora.cz
Mírně nad rámec Vašeho dotazu připomínám, že s pomocí advokáta se můžete pokusit i o smírné vyřešení sporu, tzn. pokusit se s pořadatelem zájezdu dohodnout na mimosoudním vyrovnání (např. na vrácení alespoň části Vámi uhrazené ceny zájezdu).

_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník
Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.