Velký počet skrytých vad automobilu z autobazaru a zamítnutí reklamace autobazarem - jak se bránit?
- Uložil(a): Mgr. Michal Jantoš (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 10. březen 2016
2.10.2015 jsme s přítelem zakoupili ojetý automobil od autobazaru. Bohužel se na něm objevila řada závad, které jsme při zakoupení nemohli zjistit. Dle informací prodejce mělo být bez dalších investic. Nyní by nás opravy vyšly přibližně na 70.000 Kč (cena vozu byla 150 000 Kč, 20.000Kč jsme do něj již investovali).
Automobil má snížený počet ujetých kilometrů o 70.000 km, přehranou řídící jednotku neoriginálním softwarem, turbo má špatnou kompresi tlaku, vadné čepy řízení a další. O závadách jsme autobazar informovali s tím, že budeme chtít podat reklamaci. Bohužel toto prodejce odmítá. Servis, ve kterém nyní automobil máme, nám vystaví protokol o závadách spolu s přibližných naceněním a také chci nechat udělat znalecký posudek. Oba dokumenty připojím k oficiální reklamaci. Předpokládám však, že ji prodejce zamítne a bude chtít věc "smést ze stolu". Již během prvního týdne, co jsme auto měli, jsme chtěli odstoupit od smlouvy. To nám prodejce však zamítl. Tehdy jsme ještě nevěděli, kolik je toho špatně. Je možné od smlouvy odstoupit nebo požadovat slevu ze zaplacené částky? V případě, že to prodejce odmítne, jak máme dále pokračovat? Předem děkuji za Vaši odpověď, Markéta
ODPOVĚĎ:
Nejprve bych se pozastavil nad tím, kdo byl prodávajícím vozu. Autobazary často bývají pouze zprostředkovatelé koupě, avšak prodávajícím je někdo jiný. Od povahy prodávajícího se pak odvíjí práva z vadného plnění. Níže uvedené platí pouze v případě, že jste skutečně koupili automobil jako spotřebitelé (mimo svou podnikatelskou činnost) a prodávajícím byl autobazar, tedy podnikatel (právnická či fyzická osoba).
Vzhledem k tomu, že se vada projevila do 6 měsíců od převzetí věci, máse za to, že existovala v době převzetí věci.
Podle § 2169 zákona č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník, platí, že kupující může požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.
Právo na dodání nové věci, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit.
Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nové věci bez vad, na výměnu její součásti nebo na opravu věci, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat novou věc bez vad, vyměnit její součást nebo věc opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy spotřebiteli působilo značné obtíže.
Na základě toho co uvádíté v dotazu a výše uvedeného se domnívám, že můžete od kupní smlouvy odstoupit a rovněž máte nárok na slevu z kupní ceny.
Pokud budete mít existenci vad podloženou protokolem, máte větší šanci na úspěch.
Obraťte se na prodávajícího a oznamte mu, že odstupujete od smlouvy (příp. požadujete slevu). Je povinností prodávajícího sepsat s Vámi reklamační protokol, ve kterém uveďte, že chcete od smlouvy odstoupit. Prodávající má na vyřízení reklamace 30 dnů (pokud se nedohodnete na lhůtě delší).
Pokud prodávající reklamaci v této lhůtě nevyřídí, nebo ji nevyřídí řádně (zamítne ji, ač ji měl akceptovat), je to dalším důvodem pro odstoupení.
Po uplynutí 30 denní lhůty se obraťte na prodávajícího a pokud by Vám nevyhověl a nevrátil peníze, písemně jej k tomu vyzvěte (doporučeně s dodejkou). Rovněž můžete uplatnit nárok na úhradu nákladů, které Vám vznikly v souvislosti s reklamací (posudky, znalečné, poštovné).
Pokud Vám ani na tuto vázvu nevyhoví, budete se muset svých práv domáhat soudní cestou, příp. cestou mimosoudního řešení sporů u České obchodní inspekce (více na www.coi.cz). Pokud se rozhodnete pro soudní řešení sporu, doporučuji Vám kontaktovat advokáta, jejich seznam naleznete na www.advokatikomora.cz. Náklady na advokáta Vám prodávající nahradí v případě, že budete ve sporu úspěšní. Náklady na mimosoudní řešení sportu si nesete sama.
Ve své odpovědi jste uvedla, že tachometr auta byl přetočen. Takové jednání by mohlo naplnit skutkovou podstatu trestného činu (pravděpodobně podvodu). Pokud se tak skutečně stalo, můžete se obrátit na Policii ČR nebo na kterékoliv státní zastupitelství.