Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)

Zakoupil jsem náhradní díl na moje vozidlo (servočerpadlo) v internetovém obchodě. Náhradní díl jsem si nechal vyměnit v autoservisu. Po namontování bylo zjištěno, že náhradní díl je vadný. Mám nárok na úhradu nákladů spojených s reklamací? Vadný náhradní musím nechat z auta servisem demontovat a po výměně dílu opět namontovat.

V podstatě budu tedy muset autoservisu zaplatit práci 2x. Jak se liší nárok v případě zakoupení dílu tzv. na firmu od zakoupení dílu jako běžný občan? V obchodních podmínkách eshopu není o nákladech spojených s reklamací ani zmínka. Děkuji, Norbert.

ODPOVĚĎ:
Rozdíl při spotřebitelské koupi a koupi mezi podnikateli je v tom, že mezi podnikateli neexistuje zákonná záruka. Pokud chce podnikatel druhému podnikateli poskytnout na své zboží záruku, musí si ji výslovně sjednat.
Pokud jste náhradní díl zakoupil jako spotřebitel (nikoliv v rámci své podnikatelské činnosti; tj. neuvedl jste IČ v kupní smlouvě), pak Vám stačí vadu oznámit (pokud byl náhradní díl zakoupen ne déle než před 6 měsíci, pak se má za to, že vada existovala již při převzetí). Pokud od koupě uběhlo více než 6 měsíců, rovněž postačí prokázat, že vada existuje (tj. zboží budete reklamovat běžným způsobem).
Pokud jste náhradní díl zakoupil jako podnikatel a byla smluvena záruka, postačí, že vadu uplatníte, tj. stejně jako spotřebitel. Ale prodávající nemá povinnost reklamaci vyřídit do 30 dnů.
Pokud jste náhradní díl zakoupil jako podnikatel a záruka nebyla sjednána, pak musíte prokázat, že náhradní díl byl vadný již při převzetí. Rozdíl oproti záruce je v tom, že u záruky postačí, že vada vznikne kdykoliv v průběhu záruční doby. Pokud záruka sjednána nebyla, musíte dokázat, že náhradní díl byl vadný již při převzetí, přestože se vada projevila až později (důležitý je tak vznik vady, nikoliv to, kdy se existence vady projeví).
Vaše nároky se pak odvíjí od povahy vady. Vzhledem k tomu, že ve Vašem dotazu není uvedena povaha vady, odkážu Vás na příslušná ustanovení zákona č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník.
Pokud jste věc zakoupil jako spotřebitel a vada se projevila do 6 měsíců, máte práva uvedená v § 2169.
V ostatních případech máte práva uvedená v § 2106 a 2107.
Pro všechny výše popsané situace je společné to, že máte nárok na úhradu nákladů, které Vám vznikly v souvislosti s uplatněním vady. Doporučuji náklady uplatnit současně s reklamací. Uvedené právo je uvedeno v § 1924 a vyplývá přímo ze zákona, nemusí být uvedeno ve smluvních podmínkách.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.