Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Ráda bych se zeptala na svá práva při jednání s truhlářem. 9/2014 jsme si nechali na zakázku vyrobit kuchyňskou linku, dveře a schody. Od 3/2015 řešíme reklamaci. 7/2015 přijel, sepsal si další vady, které nám brání v normální užívání věcí. Od truhláře jsem nedostala žádné potvrzení s tím, že přijede za týden.

Od té doby jsme ho SMS zprávami urgovali k dokončení závazků. Bohužel nám byly sdělovány pouze výmluvy, k další návštěvě jsme ho donutili až 1/2016! Opět přislíbil opravy a nic se nestalo. 3/2016 opravil lehké vady, odvezl zkroucené dveře a slíbil, že dorazí. Za 5 dní nám pouze vrátil vyreklamované dveře, které jsou v horším stavu, než když si je odvážel. Než jsem došla pro papír pro sepsání reklamace, truhlář odjel a už jsme ho neviděli. Poslala jsem mu doporučený dopis s reklamací. Jak máme dál postupovat? Dílo jsme již zaplatili, reklamovali jsme hned po předání díla, ovšem nebyl nám už nikdy předán protokol o jeho opravě, neboť nikdy k tomu nedošlo. Mohou být SMS zprávy uznány jako písemný důkaz, že truhlář vědomě odkládal návštěvu? Děkuji Drahomíra.

ODPOVĚĎ:
Podle § 2615 zákona č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník, platí, že dílo má vadu, neodpovídá-li smlouvě. O právech objednatele z vadného plnění platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě. Objednatel však není oprávněn požadovat provedení náhradního díla, jestliže předmět díla vzhledem k jeho povaze nelze vrátit nebo předat zhotoviteli.
Podle § 2106 občanského zákoníku platí, že je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má objednatel právo na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci (vzhledem k výše uvedenému však tento nárok zřejmě nepřipadá v úvahu), na odstranění vady opravou věci, na přiměřenou slevu z ceny, nebo může od smlouvy odstoupit.
Při oznámení vady je objednatel povinen zvolit jeden z výše uvedených nároků. Neodstraní-li zhotovitel vady v přiměřené lhůtě či oznámí-li objednateli, že vady neodstraní, může objednatel požadovat místo odstranění vady přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo může od smlouvy odstoupit. Pokud objednatel neoznámí svůj nárok včas, má práva uvedená v § 2107.
Podle § 2107 občanského zákoníku platí, že je-li vadné plnění nepodstatným porušením smlouvy, má objednatel právo na odstranění vady, anebo na přiměřenou slevu z ceny. Dokud objednatel neuplatní právo na slevu z ceny nebo neodstoupí od smlouvy, může zhotovitel dodat to, co chybí, nebo odstranit právní vadu. Jiné vady může zhotovitel odstranit podle své volby opravou věci nebo dodáním nové věci; volba nesmí objednateli způsobit nepřiměřené náklady. Neodstraní-li zhotovitel vadu věci včas nebo vadu věci odmítne odstranit, může objednatel požadovat slevu z kupní ceny, anebo může od smlouvy odstoupit. Provedenou volbu nemůže objednatel změnit bez souhlasu zhotovitele.
Vzhledem k tomu co uvádíte, a také z důvodu právní jistoty, bych vycházel z § 2107 a předpokládal, že nebyly splněny podmínky uvedené v § 2106.
Pokud jste již v minulosti uplatnila vady u zhotovitele a ten je dodnes (12.04.2016) neodstranil, domnívám se, že na základě § 2107 můžete odstoupit od smlouvy (vzhledem k tomu, že mi nejsou známy podrobnosti, nemohu to tvrdit s jistotou).
Pokud si tím nejste jistá, písemně vyzvěte zhotovitele k tomu, aby opravil vzniklé vady a stanovte mu k tomu přiměřenou lhůtu (např. měsíc). Upozorněte jej na skutečnost, že od smlouvy odstoupíte, pokud nezjedná nápravu. Doporučuji, abyste tak učinila doporučeným dopisem s dodejkou.
I SMS zprávy mohou být použity při soudním sporu jako důkaz.
Vzhledem k tomu, že by se mohlo jednat o poměrně značnou sumu, doporučuji Vám, abyste se, v případě, že Vám zhotovitel nevyhoví, obrátila na advokáta, který Vám pomůže s uplatněním práv u soudu. Pokud budete úspěšná, zhotovitel Vám bude povinen nahradit také náklady na advokáta. Jejich seznam naleznete na www.advokatikomora.cz

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.