Reklamace minimální závady zánovního zboží - právo kupujícího na odstoupení od kupní smlouvy
- Uložil(a): Mgr. Hana Wernerová (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 23. červen 2016
Dcera prodala na Facebooku v bazarové skupině svou kabelku, kterou nenosila. Kabelka byla bez vad - žádných jsme si nevšimly, proto nebyly uvedeny u inzerátu. Kupující se ale ozvala, že kabelka má uvnitř odřeniny, poslala fota (jde o gumovou kabelku z Itálie). Dcera jí napsala, že uvnitř si toho nevšimla, protože ji nikdy nenosila a že to na funkčnost a užívání věci nemá vliv a muselo to být už od koupě.
Nabídla za to jako kompenzaci drobnou slevu, že si toho nevšimla. Kupující však chce kabelku vrátit za každou cenu. Prosím Vás o "polopatické, laické" vysvětlení. Myslím si, že u věci koupené na bazaru nemusíme brát věc zpět a adekvátní slevu jí dcera nabídla. Byla nová, ale už rok ležela doma. Vada nebrání v užívání věci, je to uvnitř schované, takže kabelku to zvenku nehyzdí a slevu na vnitřní kaz, kterého jsme si nevšimly, jsme nabídly. Je to tak správně? Na záruce se dcera s kupující předem nedohodla. Je to drobnost, ale nevíme jak správně postupovat. Velice děkuji za radu a přeji hezký den.
Kristýna
ODPOVĚĎ:
Jelikož kupní smlouva byla uzavřena přes internet, má kupující do 14 dnů právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu. Pokud se tedy kupující ozvala v této lhůtě, je povinností prodávajícího věc převzít zpět a vrátit peníze. Pokud se kupující ozvala až po této lhůtě, pak máte plnou pravdu v tom, co uvádíte. Občanský zákoník rozlišuje podstatné a nepodstatné porušení smlouvy. Stručně řečeno podstatným porušením je takové porušení, kdy věc nelze užívat k účelu, ke kterému je určena. Ve vašem případě se rozhodně o podstatné porušení smlouvy nejedná, jedná se o nepodstatné porušení, kdy má kupující právo požadovat odstranění vady, je-li to možné nebo slevu z kupní ceny. V tomto konkrétním případě je pak návrh Vaší dcery plně v souladu s právem a může tak trvat na svém a poskytnout slevu z ceny. Opět připomínám, že to vše pouze v případě, že kupující neuplatnila právo odstoupit od smlouvy ve 14 denní lhůtě po uzavření obchodu.