Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Vrátila jsem eshopu zboží ve 14denní lhůtě, ale bylo vyprané (zboží jsem vyprala před prvním použitím - zvyk). Eshop se odvolává na své obchodní podmínky, ve kterých zmiňuje, že zboží při vrácení nesmí být vypráno. Prosím, jaký postup byste mi nyní doporučili?

Obchodní podmínky: "Právo na odstoupení od smlouvy či výměnu zboží, spotřebitel nemá, v případě smluv:
na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění, na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli prodávajícího, na dodávku zboží upravené či vyrobené podle přání / zakázky/ kupujícího nebo pro jeho osobu, například změnou zakázkových rozměrů, změnou či požadavku výšivky, výšivkou jména, výrobou nenabízených rozměrů, změnou materiálu, dle vlastní volby a jiných zakázkových prací, které standartně nejsou vyráběny (nafoceny) atd. a znehodnocení zboží vypráním." Moc děkuji Pavlína

ODPOVĚĎ:
Vámi citovaná pasáž všeobecných obchodních podmínek eshopu je z větší části kopií § 1837 občanského zákoníku, který skutečně vymezuje případy, kdy spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy. Občanský zákoník však v tomto ustanovení nezmiňuje „znehodnocení zboží“ a už vůbec ne „jeho vypráním“ (v tomto ohledu se jedná o doplnění textu ze strany eshopu, které nemá oporu v občanském zákoníku).
Vzhledem k tomu, že Vámi citovaná pasáž všeobecných obchodních podmínek omezuje Vaše spotřebitelská práva, není pro Vás závazná. V tomto ohledu znovu odkazuji na § 1833 občanského zákoníku, dle něhož spotřebitel odpovídá prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat (s ohledem na jeho povahu a vlastnosti).
Při běžném používání oblečení dochází samozřejmě k jeho praní, tzn. že vyprání oblečení (ať zcela nového či po nějaké době jeho nošení) není nakládáním s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat (s ohledem na jeho povahu a vlastnosti). Je navíc absurdní dovozovat, že po jediném vyprání oblečení dochází k jeho znehodnocení.
Eshop při formulaci svých všeobecných obchodních podmínek možná vycházel i z § 2110 občanského zákoníku, dle něhož platí, že kupující (Vy) nemůže odstoupit od kupní smlouvy, ani požadovat dodání nové věci, nemůže-li věc vrátit v tom stavu, v jakém ji obdržel. I v tomto případě je však absurdní argument spočívající v tvrzení, že po jediném vyprání se oblečení nachází v odlišném stavu, než v jakém bylo při jeho dodání kupujícímu.
V současné chvíli Vám doporučuji kontaktovat v této věci místně příslušnou pobočku Sdružení obrany spotřebitelů:
http://www.asociace-sos.cz/
které poskytuje spotřebitelům bezplatné poradenství v obdobných případech.
Eshopu můžete eventuálně pohrozit i kontaktováním České obchodní inspekce, která v této oblasti vykonává státní dohled (a může případně udílet pokuty) :
http://www.coi.cz/
Nepodaří-li se Vám s eshopem dohodnout ani s poukazem na shora uvedená ustanovení občanského zákoníku, nezbude Vám, než učinit některý z následujících právních kroků:
1/ Zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu (dle § 20d a násl. zákona o ochraně spotřebitele) ; Váš spor s eshopem může být mimosoudně řešen před Českou obchodní inspekcí:
https://adr.coi.cz/cs
2/ Nebude-li mimosoudní řešení spotřebitelského sporu možné, nezbude Vám, než se v této věci obrátit s žalobou na soud. Pro učinění tohoto právního kroku je možné využít služeb advokáta:
www.advokatikomora.cz
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník
zákon č. 634/1992 Sb. , o ochraně spotřebitele
Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.