Prodávající neinformoval kupujícího o vyřízení reklamace a požaduje úložné - je postup oprávněný?
- Uložil(a): Mgr. Hana Wernerová (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 13. srpen 2016
Obracím se na Vás s prosbou o sdělení, zda je možné, aby provozovna, ve které jsem si kabelku zakoupila, si účtovala úložné. Doporučenou poštou jsem se obrátila na prodejnu, aby mi zaslali doklad o vyrozumění (tvrdí, že mi zaslali vyrozumění korespondenčním lístkem). Žádný doklad jsem neobdržela.
Poslali mi sdělení, že postupovali dle reklamačního řádu, a pokud si kabelku nevyzvednu do 26.7, od dalšího dne mi budou účtovat úložné ve výši 10 Kč/den. ČOI jsem o dané věci písemně informovala. Děkuji, Kateřina
ODPOVĚĎ:
Ano, v obchodních podmínkách či reklamačním řádu je možné sjednat, že po marném uplynutí lhůty k vyzvednutí zboží si prodávající může účtovat částku za uložení věci nebo věc prodat. V případě sporu ovšem prodávající musí prokázat, že Vás o připravení zboží k vyzvednutí skutečně informoval. Pokud to neprokáže, nemůže úložné účtovat. Občanský zákoník dále v ust. § 2120 odst. 3 stanoví, že "Kdo uchovává věc pro druhou stranu, může ji zadržet, dokud mu druhá strana neuhradí účelně vynaložené náklady spojené s uchováním věci". Teoreticky by tedy mohla nastat situace, že Vám prodávající odmítne věc vydat, dokud částku za uložení neuhradíte. Pak by nezbylo, než žalovat o vydání věci, kde by se právě prokazovalo i to, že jste nebyla o připravení věci k vyzvednutí řádně vyrozuměna.