Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)

Reklamace skrytých vad osobního automobilu: Je možné uplatnit zákon o skrytých vadách na vozidle, přesto, že byl při koupi podepsán tzv. Protokol o stavu vozidla? Resp. umožňuje tento dokument prodejci odejmout ze sebe zodpovědnost za skryté vady, které si kupující nemohl ověřit při prodeji.

Nebo je to jen dokument, který má odradit kupující uplatňovat svoje reklamace? Můj otec koupil auto, které po čase začalo projevovat dysfunkčnost, v servise mu bylo oznámeno, že špatně pracuje motor a jedná se zjevně o skrytou vadu motoru - vysoká kouřivost, vysoká spotřeba oleje, nižší výkon. Toto jsme schopni ze servisu doložit, nicméně onen dokument "protokol o stavu vozidla" v podstatě popisuje všechny části a funkce auta jako rizikové a tím se vyčleňuje auto Esa z odpovědnosti. Prosím tedy o radu, velmi děkuji, Dalibor

ODPOVĚĎ:
V první řadě je nutné posoudit, s kým jste uzavřel kupní smlouvu. U Vás předpokládám, že jste smlouvu neuzavřel v souvislosti s Vaším podnikáním.
Možnosti jsou dvě:
a) Prodávajícím byl autobazar
Pak je možné vady reklamovat až do 2 let od koupě dle ust. § 2165 odst. 1 občanského zákoníku. Ve smlouvě však mohla být podle ust. § 2168 občanského zákoníku lhůta sjednána kratší, nanejvýš však na 12 měsíc. Zde je také podstatné, že dle ust. § 2161 odst. 2 se má za to, že pokud se vada objeví v průběhu 6 měsíců, má se za to, že bylo auto vadné od počátku. Bude pak na prodávajícím, aby prokázal, že nebylo.
b) prodávající byla třetí osoba zastoupená bazarem na základě plné moci.
Zde je nutné dle ust. § 2111, 2112 vadu reklamovat včas, tzn. bez zbytečného odkladu poté, co jste ji mohl zjistit. Neuplatněním vady se vystavujete riziku neúspěchu u případného soudu či pozbytím práva odstoupit od smlouvy.
Dále dle Vašeho dotazu vycházím z toho, že prodejcem byl přímo autobazar Esa.
Ohledně Vašich nároků bude záležet rovněž na formulaci smlouvy a protokolu a také na tom, zda se nejedná o vadu, která odpovídá míře používání nebo opotřebení. Z popsané poruchy a vyjádření autoservisu předpokládám, že se nejedná o běžnou vadu odpovídající míře opotřebení. Ohledně smlouvy a protokolu bude záležet, zda v nich jsou uvedeny konkrétní vady či nikoli, které se mohli projevit popsanými problémy s motorem. Obecná formulace v protokolu jako "rizikové" u všech částí automobilu nebude zbavovat prodejce odpovědnosti.
Doporučuji tedy vadu u prodejce reklamovat. Prodejce je pak povinen o reklamaci nejpozději do 30 rozhodnout. Pokud by tak neučinil, obraťte se s podnětem na ČOI.
Je na Vás, jaké právo si při reklamaci zvolíte dle ust. § 2169 občanského zákoníku. V úvahu přichází sleva z kupní ceny, oprava automobilu či odstoupení od smlouvy. Při odstoupení od smlouvy by Vám prodejce byl povinen vrátit kupní ceny a vy jemu automobil.
Pokud na Vaše požadavky autobazar dobrovolně nepřistoupí, bude nutné se obrátit na soud. Před podáním žaloby bych doporučil obrátit se nejprve na ČOI s návrhem na mimosoudní vyřešení sporu. Informace k tomuto naleznete zde:
http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/prava-spotrebitelu/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/
Občanský zákoník je dostupný např. zde:
http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.