Reklamace ubytování přes booking.com - komu poslat reklamaci?
- Uložil(a): Mgr. Hana Wernerová (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 2. leden 2017
Nadnárodní gigant v ubytování (booking.com), který má v ČR společnost s ručením omezeným, zprostředkoval mně a manželce ubytování v Praze. Zprostředkovatel definuje svoji službu: "On-line rezervace (včetně zprostředkování platby) služeb, které poskytovatelé poskytují". Ubytování v apartmánovém domě bylo nekvalitní a žádáme slevu z ceny.
Nikde není uvedeno, kdo ubytování poskytl. Zprostředkovatel přes mé písemné výzvy nesdělil, který subjekt poskytl ubytování. V odpovědích odmítá poskytnout kompenzaci (o tu jsem zprostředkovatele ani nežádal) s odkazem na odmítnutí ubytovatele. Foto a video dokumentaci vady máme. Platil jsem kartou, a tak víme, která česká s. r. o. (odlišná od zprostředkovatele) obdržela platbu. Příjemce platby nepřevzal od pošty doporučený dopis, obsahující reklamaci s nárokem na slevu. Prosím o informace:
1) jaká ustanovení zprostředkovatel porušil;
2) jakým orgánům oznámit jeho jednání;
3) jak dovodit (třeba s malou šancí na úspěch) trestní odpovědnost zprostředkovatele, min. v rozsahu, aby musel podat vysvětlení na Policii;
4) zda pro úspěšné uplatňování práv včetně žaloby o zaplacení slevy je nutné zjistit ubytovatele nebo stačí uplatňovat práva z odpovědnosti za vady proti příjemci platby za ubytování. Obávám se, že nemusí jít o stejnou osobu;
5) zda lze doporučit podání žaloby proti zprostředkovateli o uložení povinnosti sdělit mi, který subjekt poskytl ubytování;
6) zda lze informaci od zprostředkovatele získat jiným orgánem moci než exekutorem či soudním vykonavatelem.
Předem Vám děkuji. Marian
ODPOVĚĎ:
1. zprostředkovatel neporušil žádná ustanovení, neodpovídá za kvalitu poskytnutých služeb. Maximálně může odpovídat za to, že na svých stránkách neuvádí správné informace (např. počet hvězdiček, nepravdivé foto hotelu apod& hellip; )
2. Pokud služby byly nekvalitní, nebyl spáchán žádný trestný čin a Policie se věcí zabývat nebude. Jedinou možností je jak správně uvádíte žádat slevu z ceny ubytování, což je ale civilní spor, nikoliv trestní. Pokud máte za to, že se zprostředkovatel chová proti zásadám poctivého obchodního styku, můžete se obrátit na živnostenský úřad či Českou obchodní inspekci.
3. viz odpověď na bod 2, celá záležitost nemá řešení v trestněprávní ani přestupkové agendě, Policie odmítne se tím zabývat.
4. smlouva o ubytování je závazkový vztah, kdy na jedné straně je ubytovaný, který za ubytování platí, na druhé straně je ubytovatel, který platbu za ubytování přijímá. Lze tedy dovodit, že pokud jste určitému subjektu za ubytování platil, pak ho lze chápat jako ubytovatele a žalobu bych podala proti tomuto subjektu.
5. a 6. Ano, informaci lze získat žalobou na plnění, tedy aby zprostředkovatel informaci poskytl, nicméně se domnívám, že je to nadbytečné a žalovala bych příjemce platby.