Neoprávněná reklamace díla - dílo zhotoveno dle přání zákazníka neochotného platit, jak má postupovat zhotovitel?
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 21. prosinec 2016
Jak mohu postupovat ve věci zhotovení úprav postelí a následné nezaplacení mnou fakturovanou částku. Při navštívení zákazníka jsem přebral materiál na výrobu nových postelových bočnic a úpravu starých postelových čel. Dostal jsem instrukce a nákres finální úpravy dle požadavku zákazníka.
Vysvětlil jsem mu jaký spojovací materiál (použité lepidlo, šrouby, dřevěné krytky a vruty do dřeva, …) a jakým způsobem bude použit. Se starými čely jsem toho moc nemohl udělat, byli křivé a prolakované. Stará čela jsem mu nadstavoval novými deskami přilepením a sešroubením k původním. Po zhotovení úprav a nalakování jsem vše nafotil (zakrytí šroubení dřevěnými krytkami, spojení s původními křivými čely) a s fakturou zaslal mailem zákazníkovi. Se vším souhlasil formou SMS zprávy s tím, že mám vše přivést. Po přivezení si zákazník zabalené postele prohlédl a převzal, poptával další práci s tím, že dodrží splatnost faktury a zašle peníze navíc za dodání dalších desek. Na souhlas jsme si podali ruku a rozloučili jsme se. Před splatností faktury mi zákazník zaslal mail, že mi zaplatí pouze třetinu a potom se rozhodne, kolik mi pošle, až si nechá předělat dřevěné krytky na deskách pro zakrytí spojení šroubem. Zkrátka začal vymýšlet důvody k nedoplacení faktury, které už trvají skoro 2 měsíce. A nehodlá mi nic zaplatit. Může žádat opravu, i když pochybení z mé strany nedošlo a vše bylo provedeno dle přání zákazníka, které teď popírá. Děkuji za odpověď s pozdravem Filip
ODPOVĚĎ:
Ve Vašem případě se jedná o smlouvu o dílo, která je upravena v § 2586 a násl. zákona č. 89/2012 Sb. , občanského zákoníku. Odkaz na zákoník uvádím níže.
Předpokládám, že jste si nesjednali zvláštní práva a povinnosti, proto je třeba užít úpravu obsaženou v zákoně.
Dle ust. § 2604 občanského zákoníku platí, že dílo je provedeno, je-li dokončeno a předáno. Dle ust. § 2605 je dílo je dokončeno, je-li předvedena jeho způsobilost sloužit svému účelu. Objednatel převezme dokončené dílo s výhradami, nebo bez výhrad. Převezme-li objednatel dílo bez výhrad, nepřizná mu soud právo ze zjevné vady díla, namítne-li zhotovitel, že právo nebylo uplatněno včas.
Konečně pak dle ust. § 2610 vzniká právo na zaplacení ceny díla provedením díla. Jak vyplývá z citovaných ustanovení, dílo bylo provedeno, neboť bylo předáno zákazníkovi, který neměl výhrady. Tímto mu vznikla povinnost uhradit cenu uvedenou na faktuře, kterou předtím také odsouhlasil.
Pokud ji však dobrovolně nechce zákazník uhradit, nezbude Vám jiná cesta, než podat žalobu k příslušnému soudu dle místa bydliště zákazníka. Předtím však vyzvěte písemně zákazníka k úhradě dlužné částky s odkazem na výše uvedená ustanovení s tím, že jste oprávněn požadovat také úrok z prodlení ve výši 8,05% ročně, a který běží ode dne splatnosti faktury. Do výzvy především uveďte, že dílo bylo provedeno dle jeho přání a pokynů a že povinnost zaplatit kupní cenu mu vznikla v momentě, kdy postel převzal. Do výzvy také uveďte, že pokud nebude částka uhrazena, obrátíte se na příslušný soud, kdy zákazník bude povinen hradit také nemalé náklady soudního řízení. Nechám na Vašem zvážení, zda se obrátit na advokáta, kdy by i zaslání výzvy od advokáta mohlo mít větší efekt, než když výzvu zašlete sám.
Jelikož zákazník neměl při převzetí díla výhrady, nemůže proto reklamovat údajné vady zakrytí, které měl reklamovat ihned při předání.
Občanský zákoník je dostupný zde: http://bit.ly/2hNEkWt