Reklamace mobilu - je nutná originální nabíječka?
- Uložil(a): Mgr. Lukáš Mohyla (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 28. prosinec 2016
Nákup mobilu s nabíječkou a sluchátky 6/2014. Po čase problémy s nabíjením telefonu. Koupě jiné, neoriginální nabíječky. Časem opět problémy s nabíjením telefonu. Koupě další nabíječky. Teď mobil nenabíjí vůbec. Chtěla jsem mobil reklamovat 1/2016. Prodejce vyžaduje pro reklamaci telefon i nabíječku.
Chtěla jsem mobil tedy poslat od prodejce na opravu. Stejně po mě prodejce požaduje nabíječku. Tu původní už nemám, jen ty další, neoriginální nabíječky. Má právo při reklamaci mobilu prodejce vyžadovat i nabíječku? Má právo při odeslání mobilu na opravu prodejce požadovat i nabíječku? Děkuji, Marta
ODPOVĚĎ:
Přestože nabíječka představuje příslušenství mobilního telefonu, neboť jejím účelem je, aby se jí trvale užívalo společně s mobilním telefonem (jak vyplývá z § 510/1 občanského zákoníku), je požadavek prodejce neoprávněný.
Především je nutné si uvědomit, že zakoupením mobilního telefonu s jeho příslušenstvím (např. nabíječkou) jste se nezavázala k tomu, že budete toto příslušenství s mobilním telefonem stále užívat. Nabíječka je samostatnou věcí v právním smyslu, jako její vlastník jste proto oprávněna s ní libovolně disponovat (např. jí prodat, darovat, zničit, opustit apod.).
Vzhledem k tomu, že funkčnost mobilního telefonu může být snadno posouzena i bez jeho příslušenství, není existence (či předložení) původní nabíječky pro realizaci záruční opravy nezbytná. Jako kupující (a současně spotřebitel) jste oprávněna reklamovat kteroukoli věc, kterou jste u prodejce zakoupila, a to samostatně.
Pokud by totiž bylo nutné přiložit k reklamované věci vždy i její příslušenství (které však reklamováno není), bylo by reklamační právo bezdůvodně odňato těm kupujícím, kteří již příslušenství koupené věci nemají (např. z důvodu, že ho prodali, darovali, zničili, opustili apod. , tedy proto, že s ním naložili, jak byli jako jeho vlastníci oprávněni).
Dle § 19/1 zákona o ochraně spotřebitele je prodávající povinen spotřebiteli (tedy Vám) vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel reklamaci uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje (prakticky totéž vyplývá rovněž z § 2173 občanského zákoníku). Vydání tohoto potvrzení můžete po prodávajícím požadovat pro získání písemného potvrzení o tom, že jste reklamaci řádně uplatnila.
Nebude-li prodávající ochoten mobilní telefon bez nabíječky k reklamaci přijmout, nechte si od něho, kromě potvrzení o uplatnění reklamace, písemně potvrdit rovněž důvod, pro který Vám nebyla reklamace uznána. Následně bude možné, abyste se svých práv domáhala soudní cestou (tzn. podáním žaloby).
Před podáním žaloby můžete na závadné počínání prodejce upozornit příslušný dozorový orgán, kterým je Česká obchodní inspekce:
http://www.coi.cz/
Nelze vyloučit, že prodejce nezmění v důsledku kontroly ze strany České obchodní inspekce svůj názor (a podání žaloby tudíž již nebude nutné).
Nastalý spor s prodejcem můžete řešit rovněž mimosoudně (jak od 1. 2. 2016 umožňuje § 20d a násl. zákona o ochraně spotřebitele). Ve Vašem případě by byl spor mimosoudně řešen před Českou obchodní inspekcí.
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 634/1992 Sb. , o ochraně spotřebitele
zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník
Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/