Jak dokázat, že reklamované zboží nebylo poškozeno před reklamací?
- Uložil(a): Mgr. Michal Jantoš (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 28. prosinec 2016
19.12. 2015 zakoupen přes internet mobil. telefon (v ceně 2430 Kč) u firmy Alvia, telefon nešel nabít, byla jsem i v renomované prodejně kvůli sehrání dat, ale protože se nenabíjel nešel spustit. 12.1.2016 jsem napsala odstoupení od kupní smlouvy a zaslala doporučeně zpět.
Odpověď jsem ale obdržela od Firmy Arol, kde po mně žádají zaplacení opravy telefonu 620 Kč bez DPH, z důvodu, že u telefonu je údajně odřený zadní roh, zadní kryt a fotoaparát. Nebo mi vrátí zboží zpět. Což zásadně odmítám a napsala jsem jim to a zároveň požádala o foto poškozeného telefonu. Prodejce si trvá na svém. Až poté jsem začala hledat hodnocení na výše uvedené firmy od spotřebitelů, a nebyla jsem první kdo má s firmou stejné problémy. Nefunkční zboží, nulová komunikace, Firmu jsem nahlásila i na ČOI. Ale zřejmě se to podle reakcí kupujících už nahlašovalo dříve. Prosím o radu, jak postupovat. Děkuji Evelína
ODPOVĚĎ:
Z Vašeho dotazu vyplývá, že vada se projevila do 6 měsíců od převzetí zboží. V takovém případě máte práva uvedená v § 2169 zákona č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník.
Podle tohoto ustanovení platí, že kupující může požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady. Právo na dodání nové věci, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit. Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nové věci bez vad, na výměnu její součásti nebo na opravu věci, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat novou věc bez vad, vyměnit její součást nebo věc opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy spotřebiteli působilo značné obtíže.
Pro prodávajícího plyne další povinnost, a to vyřídit reklamaci ve lhůtě 30 dnů (§ 19 zákona č. 634/1992 Sb. , o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů). Pokud poruší tuto povinnost, může kupující i odstoupit od smlouvy.
Na základě toho se domnívám, že máte právo na výměnu součásti věci a právo na odstoupení vznikne terpve v případě, že taková oprava nebude možná, nebo prodávající nevyřídí reklamaci ve lhůtě 30 dnů (nebo s odstoupením bude souhlasit).
Jestliže prodávající vadu opravil a navíc (bez objednávky) opravil též telefon (byl-li vůbec skutečně poškozen), pak nemá nárok na zapalcení této nevyžádané opravy a je povinen Vám telefon vrátit).
Pokud by Vám dle uvedeného vznikl nárok na odstoupení od smlouvy, je prodávající povinen Vám vrátit celou kupní cenu. Pokud by tak neučinil, budete jej k tomu muset vyzvat písemnou výzvou (zaslat doporučeně s dodejkou). Pokud by tak neučinil ani na výzvu, doporučuji vyhledat služeb advokáta a bránit se soudní cestou. Seznam advokátů naleznete na www.advokatikomora.cz.