Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Dobrý den, prosím o radu jak postupovat. Koupila jsem robotický vysavač přes portál Bazoš, zaplatila předem na účet, vysavač přišel poštou, krabice v pořádku, po odzkoušení zjištěno, že má poruchu. Prodejce je soukromá osoba, ne firma. Navíc uváděl, že baterie je nová, ale uvnitř je baterie slepená lepenkou.

Kontaktovala jsem prodejce, ten uvedl, že odeslal plně funkční zboží a nabízí, abych mu vysavač zaslala zpět, že se na něj "podívá", že ho určitě rozbili na poště, jak s balíky házejí. Je nějaká šance situaci vyřešit? Moc děkuji. S pozdravem Gabriela

ODPOVĚĎ:
V tomto případě prodejce zjevně zaslal vadný vysavač. Nyní bude nutné posoudit, zda vadné plnění představuje podstatné, či nepodstatné porušení smlouvy ze strany prodejce. Bude záviset především na závažnosti poruchy, která však z Vašeho dotazu nevyplývá.
Dle ust. § 2002 odst. 1 občanského zákoníku podstatné je takové porušení povinnosti, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala; v ostatních případech se má za to, že porušení podstatné není.
Bude-li se jednat o podstatné porušení smlouvy, pak máte na výběr z těchto možností:
a) odstranění vady opravou věci,
b) přiměřená sleva z kupní ceny,
c) odstoupení od smlouvy.
Při nepodstatném porušení smlouvy můžete požadovat odstranění vady, nebo přiměřenou slevu. Neodstraní-li prodávající vadu včas nebo vadu odmítne odstranit, můžete také požadovat slevu z kupní ceny, anebo od smlouvy odstoupit.
Doporučuji tedy přinejmenším požadovat slevu, případně opravu věci, na kterou máte nárok jak při podstatném, tak i nepodstatném porušení smlouvy. Pokud budete požadovat celou kupní cenu zpět, tedy odstoupíte od smlouvy, je nutné argumentovat tak, že se jedná o podstatnou vadu a že pokud by Vás o ní prodejce informoval, smlouvu byste neuzavřela. Případnou slevu bych doporučil požadovat také na pořízení nové baterie, pokud neodpovídá popisu v inzerátu. Své nároky vůči prodejci uplatněte písemným dopisem zaslaným doporučeně na adresu prodejce. V dopise rovněž uveďte, že pokud dobrovolně nesplní Vámi požadované, pak se neprodleně obrátíte na příslušný soud, kdy prodejce ponese také nemalé náklady tohoto řízení.
Nicméně pokud prodejce odmítne dobrovolně vyhovět Vašemu požadavku, budete se muset se svým nárokem obrátit na příslušný soud dle místa bydliště prodejce. V případě sporu bude nutné prokázat, že vysavač byl vadný. V úvahu přichází zejména svědecká výpověď ohledně stavu zásilky a výskytu závady při prvním použití vysavače, případně je možné si nechat zhotovit znalecký posudek ohledně typu závady a jakým způsobem mohlo k závadě dojít.
Pokud budete situaci řešit soudní cestou, doporučuji se obrátit na advokáta, který dokáže Váš případ podrobněji posoudit a rovněž Váš kvalifikovaně v řízení zastupovat. Prodejce by, pokud spor prohraje, hradil rovněž náklady soudního řízení, včetně Vašeho právního zastoupení.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.