Reklamace střechy - nepřesnosti, poškozený materiál vlivem hrubého zacházení řemeslníka, řemeslníků
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 30. srpen 2017
Obracím se na Vás ve věci smlouvy o dílo na zhotovení střešní konstrukce. Práce byla rozdělena na 2 části. Hlavní (střední část) a dodatečná (postranní části střechy). Situace: Uhradili jsme zálohovou fakturu, asi 60 % z celkové smluvní částky. Hlavní část byla provedena firmou v pořádku.
V průběhu a po dokončení prací na dodatečné části střechy jsme upozornili firmu na nekvalitně provedenou práci (jedná se zejména o nepřesnosti přesahující i 1 cm, dále hrubé zacházení montážních pracovníků, v důsledku čehož je stavební materiál poničen a v neposlední řadě nepřijatelný způsob spojování...). Firma poslala fakturu na doplatek se splatností cca do 14dnů. Budeme nekvalitní způsob provedení předmětu smlouvy reklamovat s požadavkem o slevu z celkové smluvní částky.
Otázka č. 1) Musíme doplatek nejdříve uhradit a pak následně reklamovat nebo napřed reklamovat a teprve po dohodě s firmou zaplatit částku poníženou o slevu? Případně je jiná vhodnější možnost, jak v daném případě postupovat?
Otázka č. 2) Má ve smyslu § 2628 NOZ, resp. § 2629 NOZ (a další části zákona v tomto duchu) reklamovat provedenou práci, i když v podstatě provedené dílo fakticky splní účel (konstrukce byla postavena, byť dodatečné části velmi neodborně a byl při tom poničen materiál, v důsledku čehož se jeho životnost v dlouhodobém horizontu zkrátí)?
Otázka č. 3) Dle foto (zasílám jen několik pro představu) a vizuální kontroly je zřejmé, že firma nepostupovala podle jejich dokumentace, kterou nám před zahájením konstrukce poskytli. Firma vlastní certifikát kvality ISO 9001, ale v průběhu výstavby nedodržovali nejen postupy dokumentace, ale ani zásady práce v rámci tohoto certifikátu. Lze toto nějak uplatnit při reklamaci?
Lidským přístupem jsme si vědomi, že je to velká věc a uvedení do řádného stavu by v současné situaci firmě dělalo další vysoké náklady (sundání OSB desek ze střechy, rozmontování, použití nového nepoškozeného materiálu, smontování...), ale zase nechceme někomu dělat blbečky a nechat si líbit takto nekvalitní provedení, když už za to člověk platí těžce vydělané peníze. Takže bychom se asi skutečně spokojili se slevou. Jak dále postupovat a jak dále vést diskuzi s firmou? Děkuji, Zdeněk.
ODPOVĚĎ:
Primární pro posouzení Vašich nároků je samotná smlouva o dílo, která může obsahovat ustanovení odchylující se od zákona, kdy přednost má znění smlouvy.
Z dotazu tedy nemohu přesně posoudit Vaše postavení, když smlouva může obsahovat ujednání o odpovědnosti za vady i o splatnosti ceny za dílo.
Vzhledem k tomu, že dle přiložených fotografií se jedná o větší množství zjevných vad, je nutné, abyste je reklamovali, resp. uplatnili jejich výhradu, již při převzetí hotového díla. Dle ust. § 2605 odst. 2 občanského zákoníku totiž platí, že převezme-li objednatel dílo bez výhrad, nepřizná mu soud právo ze zjevné vady díla, namítne-li zhotovitel, že právo nebylo uplatněno včas. Slevu však uplatněte i pokud jste výhrady při převzetí díla nevznesli.
Skryté vady, resp. to, že dílo nebylo provedeno dle dokumentace, by bylo možné reklamovat i později.
Ohledně zaplacení doplatku ceny bude rovněž rozhodující úprava ve smlouvě. Pokud je např. splatnost vázána na převzetí díla, ke kterému nejspíše již došlo, pak jste povinni cenu zaplatit bez ohledu na to, že je dílo vadné. V úvahu by mohlo přicházet započtení, kdy byste od doplatku odečetli přiměřenou slevu. Toto však nese riziko v tom smyslu, že dle ust. 1987 odst. 2 občanského zákoníku není možné započítat nejisté pohledávky. Doposud však chybí rozhodovací praxe soudů, a není proto zřejmé, do jaké míry musí musí být pohledávka sporná. Pokud by však se započtením pohledávky zhotovitel díla nesouhlasil, mohl by být u soudu úspěšný.
Doporučuji uplatnit slevu z ceny díla co nejdříve s tím, že bych se spíše snažil dohodnout před zaplacením, jelikož následně by mohlo být vymáhání slevy složitější. Uplatnění slevy by mohlo být vhodné zaslat prostřednictvím advokáta, kdy by toto mohlo mít větší váhu, než pokud byste jej zaslali sami. Advokát bude rovněž schopen náležitě posoudit smlouvu o dílo a přesně určit Vaše nároky.
Seznam advokátů naleznete např. zde:
www.advokatikomora.cz
Pokud by zhotovitel díla Váš požadavek na slevu dobrovolně neuznal, pak bude jedinou možnou cestou podání žaloby k soudu. V tomto případě by bylo vhodné nechat zhotovit znalecký posudek pro kvalifikaci všech konkrétních vad díla a případně pro ocenění nákladů na jejich opravu.