Zamítnutí reklamace služby české pošty - vykradení balíku pošťákem
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
Spor s Českou poštou: 7.11.2017 jsem uplatnila reklamaci a zároveň nárok na náhradu škody ve výši 17.000 Kč. To je částka, kterou jsem zaplatila paní Navrátilové za 7 korálků značky Trollbeads. Paní Jarošová mou platbu v pořádku obdžela a dne 5.10.2017 u pošty Paskov odeslala.
Zásilka byla pojištěna na 20.000 Kč. Následně zásilka více než měsíc "bloudila" bůhví kde, mně byla doručena 6.11.2017 a byla prázdná. Zásilka obsahovala pouze bílou krabičku na šperky, v ní dva kousky bublinkové folie a jinak nic. Zásilka byla vykradena. Nyní byla má žádost o reklamaci a nárok na úhradu škody zamítnuta. V příloze najdete též vysvětlující dopis od České pošty. Ve zkratce - ... přešetřením bylo zjištěno, že obálka nebyla odesílatelem správně uzavřena dle pokynů na obálce. Obálku bylo možno otevřít bez zanechání zjevných stop...". Dále se Česká pošta odvolává na článek 2 odst. 4 poštovních podmínek, kde je mimo jiné uvedeno, že šperky atd. mohou byt obsahem poštovní zásilky pouze tehdy, když jsou posílány jako cenné psaní. Zásilka mi přišla v obálce, která se používá pro zasílání šperků a cenností (cenné psaní), nicméně odesílatelova pošta Paskov prý zásilku poslala službou Balík do ruky. Z tohoto důvodu se Česká pošta zříká odpovědnosti. Situace: já peníze uhradila, zásilka mi přišla prázdná a nyní mám vidinu, že mi vzniklou škodu ani nikdo neuhradí. Jak tedy mohla zaměstnankyně České pošty zásilku se šperky poslat jako Balík do ruky? Proč tedy převzala zásilku nesprávně uzavřenou a nechala ji pojistit na 20.000 Kč? Na jakékoliv nedostatky měla odesílajícího upozornit, popř. nepojistit či nepřevzít k přepravě. V neposlední řadě, jak já mohu ovlivnit samotné odeslání zásilky? Mluvila jsem s vedoucí pošty Paskov a chtěla po ní jméno zaměstnankyně, která zásilku přebírala. Bohužel bez úspěchu, vůbec se se mnou nechtěla bavit, že mi k tomu nemá co říct. Děkuji. Jiřina
ODPOVĚĎ:
Vůči poště doporučuji podat návrh na mimosoudní řešení sporů u České obchodní inspekce. Více informací a možnost online podání návrhu naleznete zde:
https://www.coi.cz/informace-o-adr/
Toto řízení je pro Vás zdarma a rovněž získáte další právní posouzení věci. Zde je však zřejmé, že prodávající chtěla poslat jako cenný balík, to že pošta jej poslala jako jiný balík by nemuselo být rozhodující, a to i za situace, kdy sama pošta pojistila balík na částku 20 tisíc korun. Konečné posouzení oprávněnosti Vašeho nároku by však v případě sporu záleželo jen na soudu.
Pokud však odesílající poslala balík v rozporu s obchodními podmínkami, pak by bylo možné nárokovat škodu po ní, neboť škoda vám vznikla tím, že ona nesprávně zaslala zásilku. V tomto případě by bylo vhodné vyzvat prodávající, aby Vám vrátila kupní cenu. Pokud by to odmítla, nezbyla by jiná možnost, než podat žalobu k soudu.
Před případným podáním žaloby, ať již vůči poště, nebo vůči prodávající, doporučuji věc konzultovat s advokátem a pro případ soudního sporu využít jeho služeb. Seznam advokátů naleznete např. zde:
www.advokatikomora.cz
► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:
- Vykradení, krádež obsahu balíku pošťákem a zamítnutí reklamace Českou poštou