Zamítnutí vrácení zboží prodejcem z hygienických důvodů - vrácení oxymetru
- Uložil(a): PhDr. et Mgr. Simona Ulčová, PhD. - právník
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
19.2.2019 jsem si zakoupil Oxymetr Beurer PO 80 https://www.alza.cz/beurer-pulzni-oxymetr-po-80-d4195110.htm z internetového obchodu alza.cz, zboží jsem si vyzvedl na výdejně. 22.2.2019 jsem chtěl zboží vrátit na výdejne v Ostrave, nevyhovuje mi. Byl jsem odmítnut s tím, že vráceni není možné z hygienickych důvodů (pokud bylo zboží pouzito, přišlo do kontaktu s pokozkou - což je dle mého názoru neakceptovaltený argument. Navíc sam prodejce na oxymetr sáhl, kdyz jej kontroloval. Byl jsem odkazan na obchodní podminky https://www.alza.cz/article/10.htm, konkretne nasledujici pasáž:
II. Sdělení před uzavřením smlouvy
Alza sděluje, že
g. spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy:
o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit;
23.2.2019 jsem se zboží po laickém samostudiu občanského zákoníku a právních
pořádně pokusil zboží vrátit znovu, se stejným výsledkem. Podařilo se mi získat
písemně zamítnutí odstoupení od smlouvy, vizte příloha.
Oxymetr je zařízení, které do nějž se zasune prst, vnitřek zařízení je gumový s dvěmi diodamy, které prosvítí kůži a na základě odrazu červeného a infračerveného světla změří koncentraci kyslíku v krvi a tlak. (Postup měření na youtube zde: https://youtu.be/gMLY6mV0mJs?t=113) Výrobce zařízení v manuálu uvádí, že zařízení se má po použití čistit jemnou utěrkou napuštěnou lékařským
lihem. Zařízení jsem rozbalil (popis balení níže) a jednou přes noc vyzkoušel. Po použití jsem jej vyčistil/dezinfikoval lékařským lihem.
Zboží jsem vracel v kompletním balení, bez poškození, ochranná fólie na displayi zařízení nebyla sejmuta. Oxymetr a příslušenství bylo uloženo v papírové krabici (ta byla přelepena průhlednou plastovou plombou - samolepkou kruhového tvaru), v té byla vnitřní plechová krabice. Příslušenství bylo v plechové krabici uloženo buď volně nebo v znovuuzaviratelnych plastových sáčcích. Oxymetr byl uložen v plechové krabici v látkovém cestovním obalu, cestovní obal byl zabalen v bublinkové fólií přelepené izolepou. Nic nebylo zataveno v blistru.
Na podobném principu fungují měřiče tepu napr. v hodinkách, fitness náramcích či mobilních telefonech.
Podobně zařízení https://www.alza.cz/viatom-checkmepro-d5248207.htm má uživatelské profily - je tedy určeno pro užívání více lidmi. Oxymetr, který chci vrátit, má přímo v popisku u Alzy uvedeno "Vhodný pro použití doma i ve zdravotnictví" což opět evokuje možnost použití více lidmi.
Má obchodník právo za těchto podmínek nepřevzít zboží, které chci vrátit v 14 denní lhůtě, a nevrátit peníze nebo se mohu svého práva, s šanci na úspěch, domáhat?
Pokud mám nárok na vrácení peněz, jaká je nejlepší cesta, pokud selže opakovaná komunikace s obchodníkem? Obrácení se na COI, placenou právní službu?
Pokud je právo na mě straně, mám nárok na to chtít po obchodníkovi proplatit i náklady, které mi s vymáháním vznikly - prozatím poplatek za přednosti vyřízení tohoto dotazů?
Může obchodník argumentovat tím, že na stejně faktuře je i glukometr (měření cukru v krvi z kapky krve) a že tedy výrobek mohl přijít do kontaktu s krvi?
Děkuji, Ivan
ODPOVĚĎ:
Pokud Alza odmítá odstoupit od smlouvy, pak porušuje ustanovení § 1829 občanského zákoníku. O tom, že zboží musí být hygienicky neporušené zákon nehovoří a stejně tak tato podmínka není obsažena v žádném ustanovení zákona o ochraně spotřebitele. Pokud Alza prodává výrobky, které vyžadují zachování sterility, pak prodává tyto výrobky bez povolení Ministerstva zdravotnictví. Takovéto výrobky smí prodávat pouze zdravotnická zařízení a lékárny. Pokud se s Alzou nedohodnete, pak zbývá se buď obrátit na ČOI nebo advokáta www.advokatikomora.cz a věc řešit soudně.
► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:
- Odmítnutí převzetí zboží ve 14denní lhůtě od koupi z hygienických důvodů - oxymetr se dotkl kůže zákazníka