Reklamace skryté vady ojetého vozidla - poškozená dvojhmota - je možné chtít úhradu opravy po původním majiteli?
- Uložil(a): Mgr. Šárka Ocelíková (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
V Liberci jsem 08/2019 zakoupil vůz Škoda Octavia II rv 2008. Na voze jsem musel v servisu provést opravy na vlastní náklad v rozsahu cca 10.000 Kč, s čímž jsem počítal (ojetina), nicméně jsem nebyl na vady upozorněn. Nyní mi v servisu diagnostikovali poškozenou "dvojhmotu" což stojí cca 20.000 Kč. To už je výdaj, který bych nerad platil sám.
Vada se na vozidle vyskytovala už v době prodeje (specifický zvuk jsem zaznamenal, nicméně nepoznal závadu a nebyl jsem o ní informován). Prodejce ji zřejmě zatajil, protože se prodejem živí již mnoho let. Mám nárok konfrontovat tohoto soukromého prodejce, aby za mě opravu uhradil nebo kompenzoval náhradu? Ve své naivitě jsem nezkontroloval jméno na smlouvě, ani ho nepožádal o předložení OP, nicméně adresa prodejce na smlouvě podle internetu neexistuje. Nicméně prodejce telefonicky komunikuje a slíbil opravu ve svém dohodlém servisu se slevou - 15.000 Kč místo 20.000 Kč). Prosím o radu, jak postupovat dál, abych neskončil tolik tisíc v mínusu, ačkoliv za to může z části moje nezkušenost. Robert.
ODPOVĚĎ:
Skutečnost, že adresa uvedená ve smlouvě neexistuje, ještě nemusí znamenat, že je smlouva neplatná, může se jednat o překlep apod.
Co se týká samotné vady, je pro Vás podstatné, co říká smlouva. Zákon totiž smluvním stranám umožňuje, aby si práva z vad nastavily dle svých potřeb. Prostudujte tedy důkladně smlouvu a zejména pasáže týkající se vad a způsobu, jakým máte vady oznámit. Následně je třeba podle textu smlouvy postupovat.
Pokud by toto nebylo ve smlouvě řešeno, postupuje se dle zákona a máte právo na opravu vady, přiměřenou slevu z ceny či můžete od smlouvy jednostranně odstoupit.
Doporučuji vést veškerou komunikaci v písemné formě, alespoň v podobě emailu.
Štítky: