Opakovaná reklamace automatického startování sekačky z baterie - prodávající nechce uznat opakovanou závadu, aby nemusel vrátit kupní cenu
- Uložil(a): Mgr. Šárka Ocelíková (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
Zakoupili jsme sekačku trávy s možností startování pomocí 12 V baterie. Od samého začátku byl problém s nastartováním tohoto stroje pomocí startéru. Kontrola nabíječky v obchodě bez dokladu = OK, sekačku jsme napájeli po dobu signalizace nabito = nestartovala. Dvakrát tato závada je uznaná servisem a máme na to doklady, že tento problém sekačka měla.
Byla tam i výměna pohonu kola a bylo nám doporučeno abychom sekačku nabíjeli celý den, dále i přes noc. Zakoupili jsme dle návodu sekačky i novou baterii, má se tak dle výrobce činit KAŽDÝ rok! To je už divné. Baterie 700 Kč. Při prodeji nás na tuto skutečnost nikdo neupozornil. Se sekačkou se to opakuje jak na kolovrátku z opravny = dvakrát, třikrát nastartuje a potom je to mrtvý stroj, mnohdy nejde nastartovat ani ručně. Prodejna nám tvrdí, že je vše v pořádku a třetí závadu nechce pochopitelně uznat jako reklamaci a tím pádem navrácení peněz. Naposledy nám servis navrhl opravu pastorku pohonu kol, ale musíme si ji zaplatit. Což jsme odmítli, s odpovědí, že stroj je v záruce. Dále nebudu unavovat, ale ocitli jsme se v bezradnosti. Tímto bych chtěl Vaší společnost poprosit o radu, popřípadě pomoc. Při přečtení recenzí ve společnosti Česká Obchodní inspekce a přístupu k problému zákazníků na telefonním přístroji vyťukáváte jen číslo za číslem a je zjevné, že o problémy běžných lidí nemají vůbec zájem a telefonátem kde s nikým nemluvíte, lidi totálně znechutí a tím se jich i zbaví. A mají klídek???? Předem děkuji za ochotu, těším se na Váš pohled na tuto prekérní situaci, s pozdravem Pavel.
ODPOVĚĎ:
V případě záruky prodávající odpovídá za to, že prodávaná věc bude mít určité vlastnosti po celou dobu trvání záruky. Pokud se ovšem objeví vady, je zákazník oprávněn vady u prodávajícího reklamovat a požadovat jejich odstranění (typicky opravou, ale také dodáním nové věci či přiměřenou slevou z kupní ceny, případně může od smlouvy odstoupit, pokud se nepodařilo vadu odstranit). Dále platí, že způsob odstranění vady určuje zákazník (jeho požadavek ovšem musí být přiměřený, tj. nelze např. Žádat dodání nové věci, pokud lze věc snadno a s nízkými náklady opravit).
Ve Vašem případě, jelikož dochází k opakovanému výskytu stejné vady a také k dalším vadám, zde přichází v úvahu již možnost odstoupení od smlouvy. Za situace, kdy se takto nedaří vadu odstranit, můžete písemně odstoupit od smlouvy (jedná se o jednostranné právní jednání, tzn. Že k němu není třeba souhlas druhé strany) a požadovat vrácení peněz s tím, že Vám vzniká povinnost vrátit zakoupené zboží. V odstoupení od smlouvy je třeba popsat situaci (že jste zakoupili sekačku, opakovaně ji reklamovali, neúspěšně), uvést, že odstupujete od smlouvy a požadavek na vrácení peněz a dopis zaslat na adresu sídla prodávajícího.
Doporučuji komunikovat výhradně v písemné formě.
Co se týká ČOI, ta řeší, zda prodávající postupuje v souladu se zákonem, ale samotnou reklamaci nevyřeší. Může pouze postihnout prodávajícího za postup v rozporu se zákonem, ale není oprávněna s konečnou platností vyřešit Vaši reklamaci. Z důvodu velkého množství stížností, které ČOI dostává, je vhodné podat písemný podnět k prošetření postupu prodávajícího, nikoliv jen telefonický.
Štítky: