Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Dva měsíce zpět (9/2021) jsem prodala své auto, shodou okolností mé kamarádce. Auto je staré, z roku 2005, najeto přes 350xxx km. Já osobně jsem ho vlastnila rok a dva měsíce, až na drobné nedostatky nebylo nutné dělat velké opravy. Nikdy jsem neměla problém a ani mi nebylo nikde řečeno, že problém je.

Nicméně kamarádka se mi teď ozvala, že auto má skryté vady, které nevzniknou za měsíc, a že po mně chce slevu. Auta tohoto typu se prodávají od 100.000 Kč výš, už takhle měla auto velmi levně (prodala jsem ho za 60.000 Kč). Důvodem prodeje byla má cesta do zahraničí, jinak bych auto ani pryč dávat nemusela. Když jsem o žádných vadách nevěděla a za celou dobu používání mého vozu, když byl v mém vlastnictví, jsem neměla problém, kdo je nyní v právu? Musím jí peníze (slevu) vrátit, nebo ne? Vím, že skryté vady se z hlediska občanského zákoníku mohou projevit až do 6ti měsíců od koupě, ale nic jsem před ní neutajila, protože jsem s autem problém neměla. Na druhou stranu rozumím, že nevědomost neomlouvá. Vracet peníze se mi ale nechce, nepřipadá mi, že je chyba na mojí straně. Holt pokud se koupí ojetý vůz, čas od času se musí počítat s investicí. Kdyby auto zůstalo v mém vlastnictví, určitě bych také musela něco opravit. Můj dotaz tedy zní - musím něco vracet, nebo ne? Pokud ano, kolik peněz je dostatečná sleva? Už tak mám pocit, že auto bylo velmi levné, vzhledem k modelu a značce. Děkuji Eva.

ODPOVĚĎ:
Co se týká vad, tak i u prodeje používané věci je odpovědnost za skryté vady. Ve Vašem případě je třeba nejdříve důkladně prostudovat smlouvu, jak hovoří o stavu vozu a jeho vadách (zda jsou nějaké vady vozu uvedeny). Dále je třeba zjistit, jaké skryté vady se měly projevit (tj. co je Vám vytýkáno a jak to bylo zjištěno) a zda se opravdu na voze museli nacházet při jeho prodeji (a jedná se tak opravdu o skryté vady).
Pokud by se ukázalo, že vůz opravdu má skryté vady, které zde byly již při prodeji, jde to k Vaší tíži a vzniká právo na slevu. Nicméně můžete právě argumentovat tím, že samotná kupní cena byla znatelně nižší než je běžné a tudíž je nezbytné k tomuto přihlédnout při posuzování, zda opravdu vzniká nárok na (další) slevu.
Výši případné slevy nelze přesně takto zjistit, nicméně vychází z ceny na opravu vad, ve Vašem případě by mělo být jednoznačně zohledněno, že byl vůz prodán pod cenou.   Doporučuji komunikovat s kupujícím výhradně v písemné formě.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.