Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Dne 27.8.2021 jsme zakoupili vozidlo Ford Mondeo 2,2 TDCi Tianium, rok výroby 9/2009, V kupní smlouvě je dodatek, že kupující si vozidlo řádně prohlédl, je seznámen s jeho technickým stavem a bere na vědomí, že na základě ust. § 619 obč. zák. zprostředkovatel neodpovídá u věci použitých za vady vzniklé použitím nebo opotřebením.

Bohužel začátkem prosince 2021 auto přestalo jet a muselo být dáno do servisu, kde mi bylo včera (29.12.2021), 14.12.2021, sděleno, že je špatná komprese na motoru a je zbytečné tedy auto opravovat. Jde mi o to, jestli v tomto případě jde o vadu skrytou a je možné po prodávajícím požadovat navrácení celé částky za automobil. A jak dále postupovat. Děkuji moc za odpověď.

ODPOVĚĎ:
Judikatura se k otázce rozdílu mezi vadou a opotřebením vyjadřuje následovně:
U běžného opotřebení věci se přihlíží k obvyklé době životnosti věci odpovídající jejímu stáří, charakteru a rozsahu provedených rekonstrukcí/oprav/úprav a běžnému způsobu užívání a údržbě.
Za faktickou (a případně skrytou) vadu předmětu kupní smlouvy lze považovat nedostatek jejích vlastností nebo projevů, které zejména vzhledem k obsahu smlouvy, prohlášení prodávajícího o vlastnostech nebo ustanovení právních předpisů či technických norem měla prodaná věc mít. Za faktickou vadu věci lze pokládat i nedostatky takových vlastností nebo projevů, které se u věcí téhož druhu (movitých či nemovitých) obecně předpokládají a jejichž absence snižuje využití věci. Není přitom rozhodující, zda konkrétní vada činí věc neupotřebitelnou; tento požadavek musí vada splňovat pouze tehdy, jestliže má být důvodem pro odstoupení od smlouvy
Dle usnesení Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 33 Cdo 274/2017, ze dne 26. 7. 2017
Ve Vašem případě je třeba odborné posouzení (znalecký posudek), zda je tato závada svou povahou vadou, která vznikla v důsledku (běžného) opotřebení (zde by nebyl nárok na vrácení peněz oproti vrácení vozu) či zda vznikla jako důsledek jiných skutečností (např. Poškození vozu neuvedené v příloze smlouvy). Toto musí posoudit odborník. Pokud by se ukázalo, že se jedná o skrytou vadu (jinou než vzniklou opotřebením), tak můžete zaslat prodejci písemné odstoupení od smlouvy, ve kterém popíšete celou situaci a uvedete, že v důsledku této vady odstupujete od smlouvy a požadujete vrácení peněz, a to ve Vámi určené lhůtě (min. 7 Dnů).
Doporučuji komunikovat výhradně v písemné formě.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.