Reklamace spotřeby vody pro vadný vodoměr - vodárna reklamaci zamítla, jak postupovat dál?
- Uložil(a): Mgr. Šárka Ocelíková (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
Začátkem června 2022 došlo ke standardnímu ročnímu odečtu vodoměru, na základě kterého bylo zjištěno, že spotřeba za celý rok je 6x násobně vyšší oproti minulým letům, kdy se spotřeba pohybovala okolo 100 m3. Nová spotřeba je tedy 637 m3 vody. Díky tomuto odečtu nám přišlo vyúčtování s nedoplatkem 34.752 Kč.
Z tohoto důvodu jsme u vodáren objednali přezkoušení vodoměru a zároveň objednali i vodoinstalatéra, aby zkontroloval, zdali někde nedochází ke skrytému úniku vody. Pan instalatér se zastavil dne 6.6.2022 a skrytý unik se neprokázal. Zároveň se dne 7.6.2022 zastavili technici od vodáren a vyměnili starý vodoměr za nový. Od všeho mámě potvrzení. Během této doby, co byl vodoměr na přezkoušení, jsme si stav na novém vodoměru po celou dobu evidovali. Za necelé 2 měsíce, tedy od 7.6.-28.7.2022, došlo k celkové spotřebě 13,550 m3 vody, i fotky vlastníme. Je tedy více než zřejmé, že starý vodoměr nefungoval správně. Dle toho zjištění by naše měsíční spotřeba měla činit max. 8-10 m3. No zkrátka, po měsíci, co nám vodoměr odvezli, jsme obdrželi vyjádření, že je v pořádku, fungující bez vad. Reklamaci vyúčtování nám neuznali a chtějí po nás daný nedoplatek uhradit. A k tomu navíc ještě hradit nesmyslnou výši záloh. Podotýkám, že tu žijeme jen ve dvou, bez dětí, veškeré spotřebiče jako myčku či pračku, což jsou spotřebiče nejpoužívanější, máme nové, takže fungují již v úsporném režimu. Není tedy možné, abychom za rok spotřebovali 637.000 litrů vody! Vodárnám jsme doposud platili zálohu za vodné 540 Kč/měs. a firmě Kožený za stočné 1.500 Kč/měs. , nově se u vodáren na navýšila záloha z 540 Kč na 3.500 Kč, takže celkem bychom měli hradit 5.000 Kč / měs. Nehledě na to, že nový odečet u firmy Kožený proběhne v únoru 2023 a kde se bude přihlížet na červnový stav od vodáren, je víc než pravděpodobné, že i od této společnosti obdržíme další vysoký nedoplatek s dalším nárůstem měsíčních záloh. Už nyní je výše měsíčních záloh 5.000 Kč naprosto nesmyslná a neakceptovatelná. O variantě nechat si přezkoušet vodoměr na místě jsme nevěděli, ani nám to nebylo nabídnuto. Takže je nám jasné, že tohle byla osudová chyba. Je ale nějaká možnost, jak se bránit? Nějaká ochrana spotřebitele? Musíme nedoplatek uhradit nebo máme nějaký čas než bude podán návrh na exekuci, jsme totiž nájemci a vodoměr je psán na majitelku, která se teď bojí, že jí přijde exekuce. Máme s ní dobrý v vztah a nechceme to ignorovat. Plnou moc pro zastupování máme. Námitku k reklamaci jsme již podali, ale dostali jsme stejně negativní odpověď, 1. písemnou upomínku máme taky za sebou. Email od vodáren obsahoval: "Vážená paní, reagujeme na Vaši reklamaci vyúčtování č. 2022036115 za období od 18.6.2021 do 1.6.2022, spotřeba 637 m3, doplatek ve výši 34.752 Kč. Dne 2.6.2022 obdržela naše společnost žádost o úřední ověření vodoměru, toto ověření proběhlo v autorizovaném metrologickém středisku dne 28.6.2022 s výsledkem \"měřidlo splňuje požadavky dané Opatřením obecné povahy č. 0111-OOP C035-14\". Toto stanovisko Vám bylo zasláno dne 11.7.2022 spolu s požadavkem na úhradu výše uvedeného doplatku. Zde považujeme za nutné zdůraznit, že pokud se prokáže, že měřidlo splnilo požadavky dané Opatřením obecné povahy č. 0111-OOP C035-14, považuje se jím naměřené množství za nezpochybnitelné. Tato skutečnost vychází z legislativy a odběratel je o ní informován mimo jiné i na Dohodě o úředním ověření vodoměru č. 18319949, která byla dne 2.6.2022 podepsána odběratelkou. Pro naši společnost je tedy výsledek úředního ověření závazný a není možné postupovat v rozporu s ním. Stanovisko instalatéra - totiž že dne 6.6.2022 nezjistil únik na vnitřních rozvodech - bohužel nic nevypovídá o spotřebě v předchozímu období, kdy k nadlimitnímu odběru došlo (tedy 18.6.2021-1.6.2022). Vaší reklamaci výsledku přezkoušení bohužel není možné z výše uvedených důvodů vyhovět. Výše záloh bude upravena na základě Vašeho požadavku, opravený plán záloh bude zaslán způsobem, dohodnutým ve Smlouvě na dodávku pitné vody. Pokud Vám činí jednorázová úhrada doplatku problémy, je možné dohodnout se na splátkovém kalendáři ve formě šesti měsíčních splátek po 5.792 Kč. Pokud máte o toto řešení zájem, uhraďte obratem první splátku na účet vodáren. Poté Vám bude zaslána k podpisu Dohoda o splátkách." Budeme moc rádi za jakoukoliv odpověď, typ, radu. Moc děkujeme. S pozdravem, Olina.
ODPOVĚĎ:
Zjednodušeně platí, že v případě vymáhání částky se nelze rovnou obrátit na exekutora, nýbrž musí proběhnout řízení před orgánem veřejné moci (soudem), kdy až na základě pravomocného rozhodnutí se pak lze obrátit na exekutora a částku vymáhat exekučně.
Co se týká samotné nedoplatku, z Vámi uvedených informací vyplývá, že proběhla zkouška vodoměru, kdy dle výsledku zkoušky tento vodoměr nevykazuje vady.
Za této situace byste museli prokázat, že daná zkouška nebyla provedena správně či byl chybně zjištěn výsledek, tedy by musela být provedena nová zkouška vodoměru, která by vyšla rozdílně a prokázala by, že vodoměr má vadu a měřil špatně.
Štítky: