Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)

Řeším následující situaci ohledně reklamace faktury na elektřinu a chtěl bych znát Váš názor na mou situaci a jak případně dále v tomto sporu postupovat. Výši sporu odhaduji na cca 20.000 až 30.000 Kč. Popis situace:   Dne 31.10.2022 na mou žádost mi můj dodavatel energií ArmexEnergy vystavil fakturu na elektřinu za období 1.1.2022 až 31.10.2022 s nedoplatkem ve výši 20.162 Kč a tato faktura je předmětem mého sporu.

9.6.2022 mi byl majitelem distribuční soustavy ČEZ Distribuce vyměněn elektroměr z důvodu končící platnosti toho dosavadního. Protože mě výše nedoplatku silně zaskočila, začal jsem pátrat po možné příčině. Protože mám tarif SPOT, na zákaznickém portálu je dostupný dokument s podrobným vyúčtováním (v příloze), ve kterou hodinu jsem měl jakou spotřebu a za jakou cenu. Když jsem tyto hodnoty zobrazil do grafu denní spotřeby je z nich patrné, že starý elektroměr měřil násobky toho, co nový. Pro příklad měření uvedu den 8.6.2022 (poslední den, kdy měřil starý elektroměr) 30kWh a den 10.6.2022 (první den, kdy měřil nový elektroměr celých 24h) 10kWh. Tj. starý elektroměr naměřil 30kWh vs 10kWh nový elektroměr, přičemž přibližná denní spotřeba domácnosti činní cca 10-15kWh. Podotýkám, že za tyto dny, se v domácnosti nic nezměnilo, kdy by měla takto výrazně klesnout spotřeba. Z průběhu grafu je vidět, že do dne, než došlo k výměně elektroměru jsou hodnoty několikanásobně vyšší než je obvyklá spotřeba a naopak po výměně elektroměru hodnoty okamžitě klesly na běžnou úroveň. Fakturu jsem tedy reklamoval s tím, že reklamuji období od 1.1.2022 do 8.6.2022 než došlo k výměně elektroměru z důvodu špatného měření starého elektroměru. ArmexEnergy toto předal distributorovi, který se k tomu vyjádřil následovně:
"Vážený obchodní partnere, dovolujeme si reagovat na reklamaci ze dne 10.1.2023, která se týká odběrného místa EAN 859182400503448076 zákazníka Jana Nováková. Důsledně jsme prošetřili veškeré nám známé skutečnosti a zasíláme Vám naše stanovisko.
Dne 09. 06. 2022 jsme provedli na odběrném místě výměnu měřicího zařízení 2008047599 z důvodu končící platnosti úředního ověření. Při kontrole nebyla na odběrném místě zjištěna žádná závada. Dále jsme provedli kontrolu demontážních stavů. Pořízené stavy k datu 09.06.2022 jsou v pořádku 11762 kWh ve vysokém tarifu a 61027 kWh v nízkém tarifu. Bohužel elektroměr 2008047599 byl ekologicky zlikvidován, a proto u měřicího zařízení nelze dodatečně ověřit jeho metrologické vlastnosti."
Z vyjádření ČEZ Distribuce tedy byl elektroměr v době demontáže v pořádku, nicméně data, která mám k dispozici naznačují opak. A protože byl daný elektroměr zlikvidován, nelze ověřit zda skutečně měřil správně nebo ne. Opakovaně jsem ArmexEnergy žádal o vysvětlení jak je možné, že dle ČEZ byl elektroměr v pořádku a dle dat měřil špatně. Nicméně jediné odpovědi, které se mi dostalo bylo, cituji: "Proč jste měli vyšší spotřebu Vám vysvětlit nedokážeme, to záleží na tom, jaké spotřebiče jste používali.".

 

ODPOVĚĎ:
V první řadě je nutné si uvědomit, že reklamace vyúčtovaného nedoplatku nemá odkladný účinek – lze Vám tedy doporučit vyúčtovaný nedoplatek uhradit (abyste se nedostal do prodlení se splněním své smluvní povinnosti a nemusel čelit potížím s tím spojeným).
Zadruhé Vám doporučuji obrátit se v této věci na dozorový orgán, kterým je Energetický regulační úřad:
https://www.eru.cz/
a dále na organizace zabývající se ochranou spotřebitelů, například:
https://www.asociace-sos.cz/
nebo:
https://www.dtest.cz/
Nevýhodou Vaší současné situace je, že předmětný (patrně vadný) elektroměr již neexistuje – není tedy možné ověřit jeho funkční vlastnosti. Nepovede-li Vaše korespondence s dodavatelem elektřiny k cíli, bude možné obrátit se v této věci na Energetický regulační úřad, který je dle § 20e písm. c) zákona o ochraně spotřebitele oprávněn řešit – mimosoudní cestou – spory mezi dodavateli energií a jejich zákazníky. Jedná se zajisté o rychlejší a levnější variantu (ve srovnání se zahajováním klasického soudního řízení).
V souvislosti s řešením Vašeho sporu bude nutné takzvaně unést důkazní břemeno – zejména tedy prokázat, že naměřené hodnoty (za minulá léta) byly přibližně stabilní, přičemž k jejich dramatickému nárůstu došlo až v poslední době. Dále bude nutné prokázat – což může být nejobtížnější – že ve Vaší domácnosti nebyly v předmětném období zapojovány žádné nadstandardní spotřebiče (v tomto ohledu lze případně využít i čestná prohlášení členů Vaší domácnosti).
Alternativní variantou je neuhrazení vyúčtovaného nedoplatku. V důsledku takového rozhodnutí by se po Vás dodavatel elektřiny musel domáhat úhrady, přičemž by případně musel prokázat rovněž fakt, že předmětný elektroměr byl v pořádku. Stanete-li se však dlužníkem dodavatele elektřiny, může se snadno stát, že Vámi uzavřená smlouva bude ukončena a dodávky elektřiny přerušeny. Tento způsob řešení sporu by proto byl možný pouze tehdy, pokud byste se na tom s dodavatelem elektřiny výslovně dohodl (s tím, že smlouva ukončena nebude a dodávky elektřiny nebudou přerušeny, popř. by bylo nutné změnit dodavatele).
K této problematice Vás lze odkázat například na tyto zdroje:
https://www.elektrina.cz/reklamace-vyuctovani-elektriny-krok-po-kroku
https://www.eru.cz/jak-na-vyuctovani-reklamace
https://www.cikr.cz/jak-postupovat-v-pripade-kdyz-nesouhlasite-s-vyuctovanim-energii/
______________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 634/1992 Sb. , o ochraně spotřebitele

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.