Reklamace zboží z bazaru, používaného zboží - postup, na co máte nárok
- Uložil(a): MUDr. Zbyněk Mlčoch (admin)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 10. únor 2010
ODPOVĚĎ:
Nejdůležitější je mít dobře sepsanou kupní smlouvu, která by kryla hlavní rizika. Když Vám prodávající nepředá všechny informaace o vozidle nebo jde o skryté vady, pak máte možnost auto v určitých případech reklamovat.
Záruka o ojetého osobního vozidla neexistuje, ojetá vozidla nemají ani záruční dobu nebo lhůtu. Prodávající odpovídá v podstatě jen za skryté vady, které auto mělo v okamžiku prodeje a na něž kupujícího neupozornil. Existuje jen dvouletá lhůta, v níž se dá reklamace skryté vady uplatnit. To platí u bazarů; pokud auto koupíte třeba od souseda, zkracuje se lhůta na půl roku od převzetí vozidla.
Výhodou ale je, že když se vada objeví během prvního půlroku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak. Když se závada projeví po delší době než půl roce, zůstává takzvané důkazní břemeno na kupci. U odstranitelné vady má prodávající nárok na její bezplatné odstranění nebo na slevu. U neodstranitelné vady má právo odstoupit či žádat slevu z ceny. Žádný bazar však neodpovídá za vady způsobené používáním nebo opotřebením věci.
Jak postupovat při reklamaci zboží z bazaru (tedy bazarového zboží)? Jestliže se na autě objeví vážná závada, kterou hodláte reklamovat, musíte svůj nárok nejdříve písemně uplatnit u prodávajícího. Tam, kde se jedná o prodej od podnikatele (např. bazar), je prodávající povinen sepsat reklamační protokol.
Na tom je třeba trvat. Jednu kopii si vezměte, neboť s okamžikem uplatnění reklamace běží třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace. Jestliže do té doby prodejce problém nevyřeší, máte právo od smlouvy odstoupit.
Prodávající však může reklamaci odmítnout. Pak je nejlepší nechat si zpracovat znalecký posudek. Pokud ani to nepomůže a prodávající odmítá reklamaci uznat, nezbývá než se obrátit na soud, nejlépe se znaleckým posudkem. Náklady na advokáta lze potom v rámci oprávněné reklamace také uplatnit.
Jestliže prodejce s reklamací souhlasí, je třeba sepsat, na jakém způsobu nápravy se s vámi dohodl - např. oprava, sleva z ceny, odstoupení od smlouvy a podobně.