Vadí když je reklamace zaslána z jiné adresy než na kterou bylo zboží doručeno?
- Uložil(a): MUDr. Zbyněk Mlčoch (admin)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 14. listopad 2011
Koupila jsem v jednom internetovém obchodě plastový hrací stolek. Zboží mi doručila přepravní společnost do práce, obal byl neporušený. Zboží jsem posléze převážela jako dárek na jinou adresu, kde se zjistilo, že je zboží hodně poškozené, v krabici nebyla žádná výplň, navíc ani návod.
Poslala jsem zboží zpátky, že chci vrátit peníze, ale reklamace byla zamítnuta s tím, že jsem porušila obchodní podmínky, kdy jsem si měla , za prvé zboží ihned překontrolovat a hlavně jsem ho neměla posílat z jiné, než dodací adresy - že jim nemohu dokázat, že jsem zboží nepoškodila já, při přesunu zboží na jinou adresu. Vím, že mám právo na odstoupení od smlouvy v případě poškození přepravou, ale nevím, zda mám na toto právo, když jsem zboží posílala z jiné, než dodací adresy. Děkuji. Veronika
ODPOVĚĎ:
ve Vašem případě není naprosto rozhodné, z jaké adresy jste zboží odesílala k reklamaci. Přestože je, jak tvrdí prodávající, toto pravidlo zakotveno v jeho obchodních podmínkách, se kterými jste uzavřením kupní smlouvy vyslovila souhlas, nemusíte se jím řídit, neboť je ze zákona neplatné. Žádné smluvní ujednání se nemůže odchýlit od znění zákona v neprospěch spotřebitele, tedy Vás (§ 55 Občanského zákoníku), zvláště pak ne v případech vyloučení nebo omezení práv spotřebitele při uplatnění odpovědnosti za vady (§ 56 Občanského zákoníku), k čemuž ve Vašem případě nepochybně došlo. Co se týče nutnosti prohlédnout zboží ve lhůtě bez zbytečného prodlení po jeho převzetí, Občanský zákoník Vám k tomuto dává lhůtu 6 měsíců, tvrzení prodávajícího proto opět neobstojí.
V současné situaci Vám lze doporučit následující:
- obrátit se na prodávajícího s písemnou výzvou (jejíž jednu kopii si ponecháte) k uznání Vaší reklamace, v níž vylíčíte všechny rozhodné skutečnosti ohledně doručení zboží a odhalení jeho vad, je vhodné zmínit rovněž výše citovaná ustanovení Občanského zákoníku, která prohlašují za neplatná jakákoli ujednání, v jejichž důsledku by se Vaše postavení zhoršilo, lze Vám také doporučit zdůraznit, že v případě nevyhovění Vaší žádosti (ve lhůtě, kterou zároveň stanovíte) jste připravena obrátit se s ochranou svých práv na soud;
- ve výzvě můžete také uvést některý ze způsobů, jakým má být Vaše reklamace vyřízena (pokud jste tak již neučinila v reklamaci samé) - jedná se o opravu zboží, jeho výměnu, přiměřenou slevu z ceny zboží, popř. můžete od smlouvy rovněž odstoupit;
- ve výzvě můžete uplatnit nárok na náhradu nutných nákladů, které Vám s reklamací vznikly – jedná se zejména o poštovné, balné apod.;
- v případě, že by prodávající na Vaší výzvu nereagoval či na svém zamítavém stanovisku trval, nezbývá Vám, než se obrátit s žalobou na soud. V žalobě je opět nutné vylíčit všechny rozhodné skutečnosti (které je třeba doložit, např. fakturou, výpisem z Vašeho účtu, kopiemi e-mailové komunikace apod.), v žalobě se můžete opět domáhat některého z výše uvedených způsobů vyřízení Vaší reklamace.
ve Vašem případě není naprosto rozhodné, z jaké adresy jste zboží odesílala k reklamaci. Přestože je, jak tvrdí prodávající, toto pravidlo zakotveno v jeho obchodních podmínkách, se kterými jste uzavřením kupní smlouvy vyslovila souhlas, nemusíte se jím řídit, neboť je ze zákona neplatné. Žádné smluvní ujednání se nemůže odchýlit od znění zákona v neprospěch spotřebitele, tedy Vás (§ 55 Občanského zákoníku), zvláště pak ne v případech vyloučení nebo omezení práv spotřebitele při uplatnění odpovědnosti za vady (§ 56 Občanského zákoníku), k čemuž ve Vašem případě nepochybně došlo. Co se týče nutnosti prohlédnout zboží ve lhůtě bez zbytečného prodlení po jeho převzetí, Občanský zákoník Vám k tomuto dává lhůtu 6 měsíců, tvrzení prodávajícího proto opět neobstojí.
V současné situaci Vám lze doporučit následující:
- obrátit se na prodávajícího s písemnou výzvou (jejíž jednu kopii si ponecháte) k uznání Vaší reklamace, v níž vylíčíte všechny rozhodné skutečnosti ohledně doručení zboží a odhalení jeho vad, je vhodné zmínit rovněž výše citovaná ustanovení Občanského zákoníku, která prohlašují za neplatná jakákoli ujednání, v jejichž důsledku by se Vaše postavení zhoršilo, lze Vám také doporučit zdůraznit, že v případě nevyhovění Vaší žádosti (ve lhůtě, kterou zároveň stanovíte) jste připravena obrátit se s ochranou svých práv na soud;
- ve výzvě můžete také uvést některý ze způsobů, jakým má být Vaše reklamace vyřízena (pokud jste tak již neučinila v reklamaci samé) - jedná se o opravu zboží, jeho výměnu, přiměřenou slevu z ceny zboží, popř. můžete od smlouvy rovněž odstoupit;
- ve výzvě můžete uplatnit nárok na náhradu nutných nákladů, které Vám s reklamací vznikly – jedná se zejména o poštovné, balné apod.;
- v případě, že by prodávající na Vaší výzvu nereagoval či na svém zamítavém stanovisku trval, nezbývá Vám, než se obrátit s žalobou na soud. V žalobě je opět nutné vylíčit všechny rozhodné skutečnosti (které je třeba doložit, např. fakturou, výpisem z Vašeho účtu, kopiemi e-mailové komunikace apod.), v žalobě se můžete opět domáhat některého z výše uvedených způsobů vyřízení Vaší reklamace.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.