Je nutné při vrácení zboží, aby měl 14.den prodejce zboží zpět?
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 22. prosinec 2011
Jak je to přesně se 14ti denní lhůtou, která zákazníkovi umožňuje vrátit zboží bez udání důvodu? Jestliže zákazník chce této 14ti denní lhůty využít a vrátit zboží nakoupené v internetovém obchodě, je povinen toto zboží odeslat tak, aby bylo danému e-shopu dodáno do zmíněných 14ti dnů od převzetí zásilky?
Nebo stačí např. 10.den od převzetí zásilky danému e-shopu po e-mailu oznámit, že zboží vrací zpět a dále je už jedno za kolik dní zboží odešle zpět? Dá se toto oznámení o vratce zboží po e-mailu považovat za odstoupení od smlouvy?
ODPOVĚĎ:
Lhůta 14 dnů je lhůta pro odstoupení od smlouvy - jedná se o tzv. hmotněprávní úkon a lhůty tohoto typu musí být dodrženy kompletně (nejenom formálně - tedy oznámením o odstoupení od smlouvy). To znamená, že chcete-li od smlouvy odstoupit, musí být sepsáno odstoupení od smlouvy a zboží vráceno do 14 dnů - tedy nejpozději 14. den musí mít prodejce možnost zboží převzít zpět (z toho důvodu doporučuji do 7 dnů se rozhodnout, zda si zboží ponecháte či nikoliv a nejpozději 10 den zboží odeslat zpět - standardní doručovací doba je 2 až 3 dny - to zda prodejce zboží skutečně převzal, již nemusíte řešit).
Můžete e-mailovou formu odstoupení od smlouvy využít, ale doporučuji ji okamžitě doplnit formou písemnou odeslanou poštou z dodejkou. Navíc z písemnosti musí být jasně patrné, že využíváte svého spotřebitelského práva a odstupujete od smlouvy. Tento postup je vhodný zejména u nákupů vyšší hodnoty. Seriozní e-shopy sice většinou mailovou komunikaci uznávají a nevyžadují formální postupy, ale na to nedoporučuji spoléhat.
Můžete e-mailovou formu odstoupení od smlouvy využít, ale doporučuji ji okamžitě doplnit formou písemnou odeslanou poštou z dodejkou. Navíc z písemnosti musí být jasně patrné, že využíváte svého spotřebitelského práva a odstupujete od smlouvy. Tento postup je vhodný zejména u nákupů vyšší hodnoty. Seriozní e-shopy sice většinou mailovou komunikaci uznávají a nevyžadují formální postupy, ale na to nedoporučuji spoléhat.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.