Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)
Mám k Vám 3 dotazy ohledně nedávno zavedeného zákona, podle kterého musí e-shopy nově proplácet (vracet zpět) poštovné zákazníkům odstoupivším od smlouvy v zákonné 14ti denní lhůtě.

1. Jestliže si zákazník objedná např. 5 produktů a z nich vrátí v rámci 14ti denní zákonné lhůty pouze 2 kusy a ostatní produkty si ponechá, je v takovém případě e-shop povinnen taktéž vrátit poštovné? Nebo toto platí pouze v případě, že zákazník vrátí objednávku celou?
2. Jestliže si e-shop za poštovné balné účtuje např. 65,00 Kč a z toho samotné poštovné dělá jen např. 43,00 Kč, je e-shop při vratce dle nového zákona povinnen vrátit celou částku 65,00 Kč nebo pouze tolik, kolik stálo poštovné, tedy 43,00 Kč?
3. Platí tento zákon o navrácení poštovného také pro objednávky vyexpedované/vyřízené před tím, než byl tento zákon zaveden do praxe? Děkuji, Simona

ODPOVĚĎ:
Vrací se pochopitelně pouze poštovné za vrácené zboží (ve Vašem dotazu tedy poměrná část). Není nutné, aby byla vrácena celá objednávka.
E-shop je povinen vrátit to, co si naúčtoval - pokud zboží stálo 200, balné a doprava 100 (reálné balné a doprava 50), musí e-shop vrátit 300 Kč.
Pokud je mi známo, tak právo spotřebitele odstoupit od smlouvy bez sankce je dáno občanským zákoníkem (§ 53 odst. 7) a toto ustanovení rozhodně není v účinnosti méně jak 14 dnů. Tato povinnost prodejců byla ignorovaná, až do loňského roku, kdy Evropský soudní dvůr rozhodl, že tato povinnost vyplývá ze směrnice 97/7/ES a nelze ji ignorovat. V současnosti neexistují případy, které by byly na právním pomezi - tedy před a po účinnosti nové právní úpravy.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.