Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Uzavírám jako zaměstnanec novou pracovní smlouvu. Jde o zaměstnání s prací v kanceláři + případně služební cesty, klasická pracovní doba pondělí - pátek. Zaměstnavatel má v návrhu pracovní smlouvy ale také odstavec: "17. Zaměstnanec souhlasí a zavazuje se vykonávat práci dle pokynů a potřeb zaměstnavatele ve dnech nepřetržitého odpočinku zaměstnance a o svátcích."

Podle mého názoru takový požadavek zaměstnavatele na zaměstnance není obvyklý. Můžete mi prosím zaslat váš názor, komentář? Můžu to odmítnout?

ODPOVĚĎ:
Takovéto ustanovení v pracovní smlouvě není standardní a vlastně o ničem nevypovídá. Zaměstnavatel je povinen respektovat § 90 a násl. Zákoníku práce, které upravují dobu odpočinku a které obsahují pravidla pro rozvržení pracovní doby a podmínky, za nichž lze nařídit práci např. ve dnech nepřetržitého odpočinku.
Zároveň je nutné respektovat § 4a zákoníku práce, podle něhož odchylná úprava práv nebo povinností v pracovněprávních vztazích nesmí být nižší nebo vyšší, než je právo nebo povinnost, které stanoví tento zákon nebo kolektivní smlouva jako nejméně nebo nejvýše přípustné. Vzdá-li se zaměstnanec práva, které mu tento zákon, kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis poskytuje, nepřihlíží se k tomu.
Odmítnout tuto část smlouvy samozřejmě můžete. Pracovní smlouva je dvoustranný právní úkon, do něhož mohou obě strany činit zásahy (tedy i oponovat v nějakém bod smlouvy).
Z hlediska právního to tedy možné. Otázkou je, jak na Vaše odmítnutí bude reagovat nový zaměstnavatel a zda bude ochoten pracovní smlouvu upravit.


► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:

  • Musí zaměstnanec pracovat v době nepřetržitého odpočinku a o státním svátku pokud to má v pracovní smlouvě?
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.