Má zaměstnankyně po rodičovské dovolené právo na stejnou pracovní pozici jakou má v pracovní smlouvě?
- Uložil(a): MUDr. Zbyněk Mlčoch (admin)
- Kategorie: Nezařazené dotazy pracovního práva
- Zveřejněno: 29. květen 2011
Před nástupem na rodičovskou dovolenou jsem pracovala jako referentka časování procedur v lázních na dobu neurčitou. Nyní se mám po tříleté r.d. vrátit, ale obchodní ředitelka mi sdělila, že na moji pozici není místo. Do e-mailu jako důvod uvedla - dle Zákoníku práce je povinností zaměstnavatele držet stejnou pozici pro pracovníka po dobu prvních 6 měsíců mateřské dovolené, po této době do doby 3 let zaměstnavatel stejnou pozici držet nemusí, ale musí nabídnout jiné místo odpovídající úrovně.
V době nad 3 roky povinnost nabídnout místo již není. V té době, již společnost přijala na mé místo pracovnici z doby určité na dobu neurčitou. Nabídla mi pozici recepční, kde je třísměnný provoz. Před nástupem na r.d jsem pracovala na raní směně. Nyní mi nabídla horší pozici, horší provoz, horší plat. Pro společnost pracuji s rodičovskou dovolenou 12 let. Tento problém řeším již půl roku, a nikdo semnou nekomunikuje. Ještě k tomu se přidali zdravotní problémy, kdy mi lékař navhrnul, požádat společnost o umožnění lehčí práce a né třísměnný provoz. Děkuji, Radka
ODPOVĚĎ:
Ačkoli zákoník práce v souvislosti s nástupem zaměstnankyně do práce po skončení rodičovské dovolené výslovně neupravuje, jak mají být tito zaměstnanci pracovně zařazeni, platí základní pravidlo, podle něhož je zaměstnavatel od vzniku pracovního poměru a po celou dobu jeho trvání povinen zaměstnanci přidělovat práci podle pracovní smlouvy a také v místě výkonu práce sjednaném v pracovní smlouvě. Z toho zcela jasně vyplývá, že při návratu zaměstnance z rodičovské dovolené je povinností zaměstnavatele zařadit jej podle pracovní smlouvy. Tady je dost důležité, jak máte vymezenu náplň práce v pracovní smlouvě.
Nemůže-li zaměstnavatel zařadit zaměstnankyni po nástupu z rodičovské dovolené do práce podle pracovní smlouvy a nedohodne-li se s nimi o změně této smlouvy a z těchto důvodů není tedy schopen jim přidělovat práci, jde o překážku v práci na straně zaměstnavatele a zaměstnanci přísluší po dobu jejího trvání náhrada mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku, který však v tomto případě bude výdělkem pravděpodobným.
I kdybyste v pracovní smlouvě měla předmět práce vymezený tak široce, že by se recepční pod tento pojem vešla a tudíž byste byla přeřazena v rámci pracovní smlouvy, pořád se můžete bránit porušováním § 241 zákoníku práce.
Zákoník práce § 241
(1) Zaměstnavatel je povinen přihlížet při zařazování zaměstnanců do směn též k potřebám zaměstnankyň a zaměstnanců pečujících o děti.
(2) Požádá-li zaměstnankyně nebo zaměstnanec pečující o dítě mladší než 15 let, těhotná zaměstnankyně nebo zaměstnanec, který prokáže, že převážně sám dlouhodobě pečuje o osobu, která se podle zvláštního právního předpisu považuje za osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II (středně těžká závislost), ve stupni III (těžká závislost) nebo stupni IV (úplná závislost)77a), o kratší pracovní dobu nebo jinou vhodnou úpravu stanovené týdenní pracovní doby, je zaměstnavatel povinen vyhovět žádosti, nebrání-li tomu vážné provozní důvody.
(3) Zaměstnavatel nesmí zaměstnávat těhotné zaměstnankyně prací přesčas. Zaměstnankyním a zaměstnancům, kteří pečují o dítě mladší než 1 rok, nesmí zaměstnavatel nařídit práci přesčas.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.