Musí si zaměstnanec odpracovat den kdy nebyl v práci kvůli státnímu svátku?
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Platy, mzdy, odstupné, renta
- Zveřejněno: 7. červen 2013
Já a mé kolegyně pracujeme ve firmě s oděvy, kde se praktikuje nerovnoměrný a přetržitý provoz. Otevřeno je každý den od 10:00 do 20:00, zavřeno jen 25.12. a 1.1. v roce. Smlouvu máme na úvazek 40 hodin týdně. Mzda je vyplácena paušálně, každý měsíc stejnou sumou (plus příplatky a odměny).
Měsíce, ve kterých jsou svátky, za které máme 100% příplatek, ale v dubnu 2013 je jeden svátek a podle firmy ve které pracujeme, si máme odpracovat 8 hodin navíc, tudíž 176 hodin za měsíc. VŠICHNI, bez ohledu na to, kdo ve svátek pracuje a kdo ne. V květnu 2013 máme jít o 16 hodin navíc, tedy 184 hodin/měsíc. Když jsme se ale ptaly v krámcích okolo (stejné pracovní podmínky), všichni mají bez ohledu na svátky 168 hodin. A to nám přijde nespravedlivé a diskriminační. Chápeme to totiž tak, že když za svátek po nás chtějí odpracovat den navíc, tak se nám ani ten příplatek nevyplatí, protože si ty hodiny stejně odpracujeme. Logicky jsou na tom ublíženy ty kolegyně, které ve svátek do práce nejdou a stejně si mají odpracovat hodiny navíc. Nepřijde nám to v pořádku a proto prosíme o radu, zda je to tak správně? Děkuji, Jiřina
ODPOVĚĎ:
Pokud pracovní den připadne na státní svátek a Vy máte volný den a to právě z důvodu státního svátku, bere se to jako normálně odpracovaný den.
V případě, že do práce jít musíte, náleží Vám příplatky za práci ve svátek. Zaměstnavatel však po Vás nemůže chtít odpracovat den, kdy jste nebyla v práci z důvodu státního svátku. Pakliže Vás k tomu nutí, zkuste se obrátit na inspektorát práce s podnětem na prošetření postupu zaměstnavatele.