Vrácení "neoprávněně" vyplacených odměn zaměstnancem zaměstnavateli - oprávněnost požadavku zaměstnavatele
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Platy, mzdy, odstupné, renta
- Zveřejněno: 7. říjen 2016
Můj bývalý zaměstnavatel (pracovní poměr skončil 31.5.2015) po mě po kontrole Inspektorátu bezpečnosti práce požaduje vrácení části odměn, které se mi nekrátily v období nemoci a za dovolenou za období 4/2013 do 5/2015. Můj platový výměr byl sjednán jako dodatek pracovní smlouvy se zněním 10.000 Kč základ + 8.000 Kč odměny.
Podklady a zpracování mezd jsem prováděla já (ovšem pracovní smlouvu jsem měla sjednánu jen na pozici obchodní referent) a dle vyjádření pana účetního jsem si za dobu nemoci a dovolené krátila jen základ 10.000 Kč. Zaměstnavateli to zjevně po celou dobu mého zaměstnání nevadilo - při valných hromadách se kontrolovaly mzdové listy všech zaměstnanců. Ovšem po tom, co mi zkrátil poslední výplatu jsme se nedohodli a na můj popud firmu navštívil Inspektorát bezpečnosti práce. Zaměstnavatel po mě požaduje vrácení "neoprávněně" vyplacených odměn + odvedené prostředky na zdravotní a sociální. Budu muset vše vrátit nebo je nějaká možnost se tomu vyhnout. Děkuji, Klára
ODPOVĚĎ:
Dle § 331 zákona č. 262/2006 Sb. , zákoník práce, v platném znění, platí následující: „Vrácení neprávem vyplacených částek může zaměstnavatel na zaměstnanci požadovat, jen jestliže zaměstnanec věděl nebo musel z okolností předpokládat, že jde o částky nesprávně určené nebo omylem vyplacené, a to do 3 let ode dne jejich výplaty. “
Předpokladem pro to, aby zaměstnavatel mohl vyplacené částky od zaměstnance požadovat pouze tehdy, když zaměstnanec věděl nebo musel z okolností předpokládat, že jde o částky neprávem vyplacené. Problematické v tomto případě je, že Vy sama jste za zaměstnavatele prováděla výpočet mezd a je tedy otázkou, zda jste z okolností musela předpokládat, že jde o částky nesprávně určené. Prokázání této skutečnosti je na zaměstnavateli.
Skutečnost, že máte pracovní smlouvu pouze na referenta a ve skutečnosti jste vykonávala i jinou práci, nemá na plnění Vaší případné povinnosti žádný vliv.
Můžete se pokusit zaměstnavateli argumentovat tím, že mzdové listy všech zaměstnanců kontroloval, že jste nevěděla, že částky jsou vyplacené neprávem, apod. Je také otázkou, zda odpovědnost je na Vás či na účetním, který výpočet mezd prováděl (předpokládám, že tento postup vyplývá z Vašeho dotazu). V případě, že zaměstnavatel bude trvat na splnění Vaší povinnosti a Vy nebude chtít tento jeho požadavek uspokojit, doporučovala bych vám se obrátit na advokáta zabývajícím se pracovním právem.
Ještě bych dodala, že zaměstnavatel po Vás může chtít i náhradu škody, kterou jste mu způsobila tím, že jste špatně dodala podklady pro výpočet mezd, zaměstnavatel po Vás však může požadovat max. 4,5 násobku průměrného výdělku.