Vymáhání příplatku za pohotovost po zaměstnavateli
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Platy, mzdy, odstupné, renta
Při nástupu do zaměstnání 1.11.2015 mi bylo řečeno, že ke mzdě dostanu i příplatek za pohotovost. Po zkušební době mi začala pohotovost a já se divil, kde mám příplatky? Bylo mi řečeno "to už je v základu". 2015-2017 držím pohotovost, průměrně 200 hodin měsíčně.
Půl roku jsem ji měl i 400 hodin měsíčně, nemám o pohotovosti ve smlouvě ani slovo a když na toto téma přivedu konverzaci, kdy nám ji začnou platit, tak mi nadřízený odpoví, že na to naše budova nemá peníze. Kolegům z jiných budov pohotovost proplácí. Myslíte, že jednání mého zaměstnavatele protiprávní? Co s tím můžu, nebo mám dělat? Děkuji za odpověď, Hubert.
ODPOVĚĎ:
Podle § 140 zákoníku práce za dobu pracovní pohotovosti [§ 78 odst. 1 písm. h) a § 95] přísluší zaměstnanci odměna nejméně ve výši 10 % průměrného výdělku.
Zákoník práce nezmiňuje možnost zohlednit určitý počet hodin pracovní pohotovosti v základní výši mzdy.
Nevyplácení příplatků nelze odůvodnit tím, že zaměstnavatel nemá dostatek peněz, to není věc a problém zaměstnance, ale zaměstnavatele.
Zároveň upozorňuji, že podle § 95 odst. zákoníku práce pracovní pohotovost může zaměstnavatel na zaměstnanci požadovat, jen jestliže se o tom se zaměstnancem dohodne. Za dobu pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci odměna podle § 140.
Pokud tedy nemáte souhlas s výkonem pracovní pohotovosti uveden např. ve smlouvě, můžete držení pracovní pohotovosti odmítnout.
► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:
- Nárok zaměstnance na příplatek za pohotovost
- Odmítnutí pracovní pohotovosti zaměstnancem z důvodu neproplácení a neuvedení v pracovní smlouvě