Prodloužení pracovní doby v call centru - jde o směnný provoz nebo ne?
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Pracovní doba, řád, kázeň, náplň práce
V naší firmě nám byla zvednuta pracovní doba z 37,5 na 40 hodin týdně. Jedná se o call centrum a směny byly následující: 6-14,14-22,22-6 a navíc 9-17. Právě kvůli směně 9-17 firma navýšila pracovní dobu na 40/týden, protože firma interpretuje tu část zákona, kde se říká, že pokud se směny překrývají o více než hodinu nejedná se o X-směnný provoz.
Počet zaměstnanců na jednotlivých směnách není stejný, nejvíce lidí pracuje 9-17 a naopak pouze 2 lidé pracují na noční 22-6. Má zaměstnavatel právo na tuto změnu z 37.5/týden na 40/týden? S pozdravem Jiří.
ODPOVĚĎ:
Pokud zaměstnavateli více vyhovuje jiné rozvržení směn, může je rozvrhnout dle své potřeby a změnit tak původní třísměnný pracovní režim podle § 78 odst. 2 zákoníku práce platí, že Ustanovení odstavce 1 písm. d) až f) platí i v případě, kdy při pravidelném střídání zaměstnanců ve směnách dojde k souběžnému výkonu práce zaměstnanců navazujících směn, avšak jen po dobu nejvýše 1 hodiny.
Bylo by však nutné posoudit konkrétní důvody, které zaměstnavatele vedly ke změně rozvržení směn, zda se nejedná o obcházení zákona.
Štítky: