Práce 7 dnů v týdnu v rámci pohotovosti - je to dle Zákoníku práce §92 ad.?
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Pracovní doba, řád, kázeň, náplň práce
Prosím mám jen dotaz ohledně případného porušení rozsahu pracovní doby nařízené zaměstnavatelem. Je prosím možné, aby zaměstnanec šel v tomto rozsahu do práce + držel pohotovost? Jak je z tabulky zřetelné, jedná se i o sedm pracovních dní vkuse atd. "§92 Zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby zaměstnanec měl nepřetržitý odpočinek v týdnu v trvání alespoň 35 hodin."
Upřímně byl bych rád i za radu jak se k tomu jako zaměstnanec postavit, máme malé dítě a ten rozpis pracovní doby pro mou pozici, která je v IT sektoru je opravdu doslova hrozný. Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ:
Pracovní pohotovostí je doba, v níž je zaměstnanec připraven k případnému výkonu práce podle pracovní smlouvy, která musí být v případě naléhavé potřeby vykonána nad rámec jeho rozvrhu pracovních směn. Samotné držení pracovní pohotovosti se do pracovní doby nezapočítává, a proto se jedná o dobu odpočinku.
Proto je takový rozvrh směn teoreticky v souladu s právními předpisy.
Dojde-li ovšem k nařízení výkonu práce v době pohotovosti, k narušení práva na nepřetržitý odpočinek by dojít mohlo. Řešení může z pohledu zaměstnavatele spočívat v tom, že bude v jednu chvíli držet pracovní pohotovost více zaměstnanců tak, aby z nich zaměstnavatel mohl za účelem povolání k výkonu práce vybrat toho, u nějž nedojde k narušení odpočinku mezi směnami, případně aby se mohli zaměstnanci na pracovišti vystřídat a odpočinek byl dodržen u všech.
Štítky: