Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Mám dotaz týkající se ukončení pracovního poměru. Pro zaměstnavatele jsem pracovala necelý rok (6/2014 – 3/2015) na jedné pozici. Následně jsem pokračovala na pozici jiné, jako zástup za kolegyni na mateřské. Smlouva byla upravena – pozice, odměna, místo výkonu práce. Ve finále byla smlouva dvakrát prodloužena.

2017 jsem dostala smlouvu na dobu neurčitou. Kolegyně se vrací po 3 letech zpět z mateřské na své místo a já budu muset končit ke konci 3/2018 na pozici, na kterou se vrací. Byla mi nabídnuta pozice, která byla pro jinou specializaci a další, která by mé specializaci odpovídala. Jak je to s povinností změnit pozici, pokud mám smlouvu na dobu neurčitou (nabídky jsem odmítla)? Vztahuje se doba neurčitá na konkrétní pozici nebo na umístění kdekoli ve firmě? Je možné odmítnout z místa odejít nebo ne? A co se stane v případě, že jsem žádné místo neakceptovala, ale na pozici, kterou zastávám, místo nebude? Pokud bych chtěla řešit výpověď, je možné ze strany zaměstnavatele výpověď pro nadbytečnost? Při ukončení dohodou je krácena podpora v nezaměstnanosti. Děkuji.

ODPOVĚĎ:
Řešení Vaší situace je hodné závislé na konkrétní formulaci smlouvy a na vymezení pracovní pozice. Pokud je pracovní pozice definována obecně, může Vás zaměstnavatel "převést" na jinou pozici, které bude této definici odpovídat.
Pokud odmítnete nabízené nové pozice, tato skutečnost se stane překážkou v práci na straně zaměstnavatele, za kterou zaměstnankyni náleží náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku. O nadbytečnost se zřejmě nejedná – nadbytečnost definuje ust. § 52 písm. c) zákoníku práce takto: „stane- -li se zaměstnanec nadbytečným vzhledem k rozhodnutí zaměstnavatele nebo příslušného orgánu o změně jeho úkolů, technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce nebo o jiných organizačních změnách. “
Z judikatury vyplývá, že přijetí nového zaměstnance (tedy Vás) není organizačním důvodem pro výpověď ve smyslu nadbytečnosti dle výše citovaného ustanovení zákoníku práce, ale chybou zaměstnavatele při přijímání zaměstnanců.
Zaměstnavatel si má být vědom, že zaměstnankyně se z rodičovské dovolené může vrátit, a tomu uzpůsobit i obsazení jejího pracovního místa.
Vy byste tedy zůstala na překážkách a zaměstnavatel by musel provést nějakou organizační změnu nebo hledat dohodu s Vámi.


► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:

  • Zástup za pracovnici na mateřské dovolené - důvod zástupu není v pracovní smlouvě náhradní zaměstnankyně uveden, změna smlouvy nebo průběh výpovědi při návratu původní pracovnice
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.