Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)
Kamarád měl vztah (přátelský) s jednou slečnou a nepohodli se. Slečna pracuje jako servírka v jednom baru, kam kamarád chodil. V případě, když přijde do baru jako host, servírka ho ihned vyhodí nebo odmítne přijmout jeho objednávku. Slečna to asi bere jako určitý druh pomsty.

Jiná osoba, u které je možno učinit objednávku v baru není. Podotýkám, že se kamarád opravdu chová jako běžný host, se servírkou jedná jako host a nepokouší se o žádný osobní kontakt, žádné narážky ani grimasy (samozřejmě nedělá ani žádné výtržnosti). Písemně jí pouze sdělil, že se do baru chodí najíst a napít, nikoliv kvůli ní. Podle několika internetových stránek nemá zaměstnanec restaurace právo odmítnout obsloužit zákazníka. Jakákoli domluva s majitelem restaurace bude asi zbytečná. Jedná se o velmi dobrého známého dotyčné. Kamarád by rád bar navštěvoval i nadále. Rád bych se Vás zeptal:
Jak vypadá tato situace z právního pohledu a jaká je možná obrana?
Jakého protiprávního chování se zaměstnankyně restaurace dopouští a jaký existuje právní postih? Děkuji, Mirek

ODPOVĚĎ:
Svým jednáním se servírka bezpochyby dopouští diskriminace spotřebitele dle § 6 zákona o ochraně spotřebitele. Dle tohoto ustanovení nesmí prodávající při prodeji výrobků nebo poskytování služeb spotřebitele diskriminovat, přičemž za diskriminaci lze označit takové jednání (včetně opomenutí) kdy se s jedním spotřebitelem zachází méně příznivě, než se zachází (resp. zacházelo nebo by se zacházelo) s jiným spotřebitelem ve srovnatelné situaci, resp. kdy je realizováno takové opatření, které neplatí za srovnatelných podmínek pro všechny spotřebitele stejně, popř. takové opatření není odůvodnitelné, přiměřené a nezbytné.
Váš popis situace svědčí o diskriminaci Vašeho kamaráda (ve srovnání s jinými spotřebiteli/zákazníky baru) při přístupu k nabízeným službám.
Vašemu kamarádovi lze doporučit obrátit se na majitele baru s písemným upozorněním na diskriminační chování jeho zaměstnankyně, v němž a/ popíše, v čem spatřuje závadnost jejího jednání, b/ vysloví přesvědčení, že se jedná o diskriminaci spotřebitele (ve smyslu shora uvedeného ustanovení zákona o ochraně spotřebitele), c/ upozorní, že svým jednáním se majitel baru dopustil správního deliktu dle § 24/7 písm. b) zákona o ochraně spotřebitele (za který hrozí pokuta až do výše 3.000.000,- Kč), d/ projeví svou připravenost upozornit na závadný stav příslušnou pobočku České obchodní inspekce a e/ bude se domáhat okamžitého odstranění diskriminačního přístupu ke své osobě.
Jednu podepsanou kopii písemné výzvy je samozřejmě vhodné si ponechat, přičemž druhou kopii je zapotřebí zaslat majiteli baru prokazatelným způsobem (tj. doporučeně s dodejkou či osobně za přítomnosti svědka).
Nebude-li diskriminační přístup servírky ani po zaslání písemné výzvy odstraněn, nezbývá, než se obrátit na příslušnou pobočku České obchodní inspekce s podnětem k zahájení příslušných kontrolních úkonů. Pro úspěch správního řízení je vhodné závadnost jednání servírky nějakým způsobem prokázat, tj. zejména návrhem svědeckých výpovědí těch, kteří mají o diskriminačním přístupu povědomí (tzn. byli odmítnutí prodeje zboží, resp. poskytnutí služeb v baru osobně přítomni).
Bude-li Českou obchodní inspekcí konstatován diskriminační přístup majitele baru, může být majiteli baru zároveň zrušeno živnostenské oprávnění (popř. provozování živnosti může být v odpovídajícím rozsahu pozastaveno), shledá-li živnostenský úřad, že majitel baru závažným způsobem porušil povinnost uloženou zvláštním právním předpisem (§ 8/3 živnostenského zákona).
Váš kamarád se může zároveň domáhat náhrady vzniklé nemajetkové újmy soudní cestou (§ 11 a § 13 Občanského zákoníku).
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.