Kde požádat o nahlédnutí do petice?
- Uložil(a): Mgr. Šárka Ocelíková (právník)
- Kategorie: Nezařazené dotazy
- Zveřejněno: 31. srpen 2017
Je možné vyžádat si na městském úřadě petici z června 2017, kterou radní argumentují, a ke které dali podnět po schůzce zástupců nájemníků našeho domu se starostou města. Domníváme se, že je velmi všeobecná, nekonkrétní a účelová. Může být brán v potaz dokument, ve kterém je uvedeno patrně pouze zhruba toto znění:
"Nesouhlasím s výroky té a té osoby", aniž by bylo uvedeno o jaké se konkrétně jedná? V takovémto případě se lidé mohou podepsat pod ústní sdělení zprostředkované druhou, třetí či čtvrtou osobou. Takovýto druh zprostředkování může být zkreslený, nepravdivý i manipulační. Zajímá nás, zda je úřad povinen předložit takový tiskopis k nahlédnutí a jak o něj případné oficiálně správně požádat. A jak postupovat v případě, kdy petice obsahuje nepravdivé či nekonkrétní výroky adresovaných osob. Děkuji, přeji pěkný den, Petra.
ODPOVĚĎ:
Petice je značně specifický dokument, jelikož nemá právní závaznost. Zda se osoba/úřad, které je petice adresována, jí bude řídit či nikoliv, záleží jen na něm. Petice je v nejobecnější rovině jakési vyslovení názoru veřejnosti na určitou otázku a může se týkat značně širokého okruhu otázek.
V případě, že petice obsahuje nepravdivé, poškozují informace, je zde možnost se proti nim bránit jednak trestní cestou – podání trestního oznámení (zejména trestný čin pomluva či posouzení věci jako přestupku – zejména proti občanskému soužití – urážka na cti) či civilní cestou – před civilními soudy.
Petice spadají pod dikci zákona o svobodném přístupu k informacím a měly by být zpřístupněny:
Žádost o informaci není třeba žádným způsobem zdůvodňovat. O informaci je možné žádat ústně (při osobní návštěvě či telefonicky) i písemně (papírovou i elektronickou formou) – vhodnější forma je písemná. K žádosti o informaci se nepřikládají žádné doklady a podklady.
Z žádosti musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena a kdo jej činí; i v žádostech podaných elektronicky doporučujeme uvést plnou adresu žadatele za účelem doručení písemností (ať již jde o poskytnutí informací, které není možné uspokojit elektronicky, nebo o doručení rozhodnutí ve správním řízení).
Žádost musí být srozumitelná, nesmí být formulována příliš obecně.
Povinné subjekty (úřady) jsou oprávněny žádat úhradu nákladů ve výši, která nesmí přesahovat náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli.
Povinné subjekty si mohou vyžádat rovněž úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.
Žádost o informaci podaná písemně musí být vyřízena do 15 dnů ode dne, kdy došla povinnému subjektu, a to poskytnutím informace, nebo rozhodnutím o jejím odmítnutí. Ve stejné lhůtě musí být případně i rozhodnuto o odložení žádosti, pokud se netýká působnosti povinného subjektu.
Lhůta pro poskytnutí informace může být prodloužena ze závažných důvodů, nejvýše však o 10 dnů. V takovém případě musí být žadatel informován, a to před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.