Otestování, přezkoušení vodoměru - postup
- Uložil(a): MUDr. Zbyněk Mlčoch (admin)
- Kategorie: Nezařazené dotazy
- Zveřejněno: 23. říjen 2010
Bydlím v domě o 3 bytových jednotkách v podílovém spoluvlastnictví. Jeden z majitelů má větší spotřebu vody a odmítá nahlásit stav svého vodoměru ke dni odečtu s tím, že jeho vodoměr je nefunkční. Požaduje kontrolu a výměnu všech tří vodoměrů na společné náklady. Má na to právo? Prosím případně nějaký odkaz Občanského zákoníku. Děkuji, Laura
ODPOVĚĎ:
Při pochybnostech o správnosti měření vodoměru může odběratel (neboli majitel nemovitosti, kde je vodoměr umístěn) požádat písemně na adrese sídla vodárenské společnosti o jeho přezkoušení, které provádí autorizovaná zkušebna. Po podání písemné žádosti na vodárnu se do nemovitosti dostaví pracovník této společnosti a po odečtení stavu odebraného množství provede výměnu vodoměru. Odmontovaný vodoměr bude odeslán k přezkoušení do autorizované zkušebny. O výsledku přezkoušení je odběratel informován na základě protokolu, který zkušebna vystaví.
Prokáže-li se, že vodoměr měřil s vyšší než povolenou odchylkou, tzn. že je nefunkční, hradí náklady přezkoušení vodárenská společnost. Pokud je vodoměr vadný (nefunkční), přepočítá se spotřeba vody za reklamované období (pouze jedno fakturační období) podle potřeby za srovnatelné období předchozího roku a rozdíl je odběrateli vyúčtován.
Tuto problematiku neřeší občanský zákoník, ale vyhláška č. 146/2004 Sb. o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu. Z Vašeho dotazu není jasné, zda v každé bytové jednotce je samostatná vodovodní přípojka (tj. každý vlastník bytové jednotky má samostatnou smlouvu s provozovatelem vodovodu), anebo zda je v domě hlavní vodoměr a smlouvu s provozovatelem vodovodu má společenství vlastníků jednotek s tím, že spotřebu rozúčtovává jednotlivým vlastníkům jednotek podle odečtu podružných bytových vodoměrů.
Pokud jde o první případ, pak se nefunkčnost vodoměru v jedné jednotce nemůže projevit na spotřebě ostatních jednotek. Požadavek souseda na sdílení nákladů na opravu by v tomto případě byl nesmyslný.
V případě, že se rozúčtovává spotřeba dle centrálního vodoměru, pak je třeba vycházet z odečtu podružných vodoměrů a v případě nefunkčnosti jednoho z nich může její vlastník požadovat přezkoušení, ale na své náklady. Vodoměr je v jeho vlastnictví, nebo pronájmu – situace se liší u jednotlivých vodárenských společností. V každém případě nemá nárok na společné sdílení nákladů.
Bohužel konkrétní závěr nenajdeme v zákoně ani ve vyhlášce. Dovozuje se výkladem.
Prokáže-li se, že vodoměr měřil s vyšší než povolenou odchylkou, tzn. že je nefunkční, hradí náklady přezkoušení vodárenská společnost. Pokud je vodoměr vadný (nefunkční), přepočítá se spotřeba vody za reklamované období (pouze jedno fakturační období) podle potřeby za srovnatelné období předchozího roku a rozdíl je odběrateli vyúčtován.
Tuto problematiku neřeší občanský zákoník, ale vyhláška č. 146/2004 Sb. o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu. Z Vašeho dotazu není jasné, zda v každé bytové jednotce je samostatná vodovodní přípojka (tj. každý vlastník bytové jednotky má samostatnou smlouvu s provozovatelem vodovodu), anebo zda je v domě hlavní vodoměr a smlouvu s provozovatelem vodovodu má společenství vlastníků jednotek s tím, že spotřebu rozúčtovává jednotlivým vlastníkům jednotek podle odečtu podružných bytových vodoměrů.
Pokud jde o první případ, pak se nefunkčnost vodoměru v jedné jednotce nemůže projevit na spotřebě ostatních jednotek. Požadavek souseda na sdílení nákladů na opravu by v tomto případě byl nesmyslný.
V případě, že se rozúčtovává spotřeba dle centrálního vodoměru, pak je třeba vycházet z odečtu podružných vodoměrů a v případě nefunkčnosti jednoho z nich může její vlastník požadovat přezkoušení, ale na své náklady. Vodoměr je v jeho vlastnictví, nebo pronájmu – situace se liší u jednotlivých vodárenských společností. V každém případě nemá nárok na společné sdílení nákladů.
Bohužel konkrétní závěr nenajdeme v zákoně ani ve vyhlášce. Dovozuje se výkladem.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.