Pojišťovna neuhradila celou škodu po autonehodě - kdo zaplatí zbytek škody?
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Pojišťovny, pojištění
- Zveřejněno: 18. říjen 2013
Byl jsem účastníkem dopravní nehody, kdy do mě auto viníka vrazilo po vyjetí z jeho jízdního pruhu do boku mého auta. Na mém autě vznikla škoda s odhadem do 100 tis., na jeho vozidle žádná škoda. Auto jsem nechal opravit v pro pojištovnu neznačkovém servisu. Mám Citoren a ve Znojmě není.
Po zaplacení faktury servisu jsem předložil fakturu pojištovně, ta mi však fakturu neproplatila celou s odůvodněním, že si servis naučtoval 700 Kč za hodinu a oni proplácí pouze 550 Kč za hodinu. Celkem šlo asi o 10.000 Kč. Proto bych chtěl vědět, zda má na toto pojištovna právo. A za druhé, jestli mám já nárok na proplacení nějakého rozdílu v ceně, které mělo auto před nehodou a po nehodě, kdy jsem musel vyměnit celý levý bok. Děkuji. Hanuš
ODPOVĚĎ:
Pokud pojišťovna tvrdí, že má stanoven limit pro proplácení hodinové sazby opravy automechaniků, zřejmě tak bude stanoveno v nějakém písemném dokumentu (pojistné smlouvě, pojistných podmínkách, přílohách k nim apod.). Pak by Vás měli informovat, kde je tak stanoveno. Takové přílohy a podmínky se stávají nedílnou součástí pojistné smlouvy a pokud jste ji podepsal, souhlasil jste i s nimi.
Ustanovení § 443 Občanského zákoníku stanoví, že při určení výše škody na věci se vychází z ceny v době poškození. Znamená to, že se hradí jen aktuální časová cena, tedy cena nového dílu nebo části snížená o opotřebení (amortizaci). Vždy by tak mělo být zajištěno, že poškozený získá skutečnou výši škody, která mu nehodou vznikla.