eNeschopenka od 1.1.2020 - info o pracovní neschopnosti elektronicky, postupy, povinnosti 2024
- Uložil(a): Mgr. Dana Fusková (soc. pracovník)
- Kategorie: Sociální zabezpečení 2024
Postupy a povinnosti
Zaměstnanec (pojištěnec) má podle zákoníku práce nadále povinnost sdělit zaměstnavateli, že u něj nastala DPN, která je překážkou v práci, a to neprodleně, jakmile se o ní dozví. Tuto informaci postačuje sdělit telefonicky nebo e-mailem. Od lékaře může odejít přímo domů, protože už není třeba předávat, posílat či jinak doručovat zaměstnavateli papírovou neschopenku ani žádné jiné formuláře. Stejným způsobem zaměstnanec informuje zaměstnavatele po kontrole zdravotního stavu, že jeho DPN trvá a při ukončení DPN.
Tak jako doposud zůstává povinnost zaměstnancedodržovat režim stanovený lékařem a povinnost umožnit kontrolu jeho dodržování v prvních 14 dnech nemoci i zaměstnavateli, kterému z tohoto důvodu v uvedených dvou týdnech nahlašujete případnou změnu místa pobytu a vycházek.
Zaměstnanec již nemusí sám žádat o náhradu mzdy ani o nemocenské, podkladem pro výplatu jsou elektronická hlášení lékaře o vzniku DPN a o jejím trvání. Peníze zaměstnanec obdrží stejným způsobem, jako mu zaměstnavatel vyplácí mzdu (na stejný účet nebo adresu).
V případě, že dostává zaměstnanec mzdu v hotovosti, prostřednictvím držitele poštovní licence na adresu do ciziny nebo do ciziny na účet jiného peněžního ústavu než banky nebo bude chtít nemocenské zaslat jiným způsobem než výplatu, musí zaměstnanec tuto skutečnost sdělit ÚSSZ. Nejjednodušší je použít k tomu tiskopis "žádost o změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti", který lze odeslat elektronicky z ePortálu ČSSZ nebo písemně poštou na kontaktní pracoviště ÚSSZ, pod kterou spadá jeho zaměstnavatel.
Lékař pojištěnci předá vytištěný pouze Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce (II. díl RDPN) , ve kterém mu bude vyznačovat termíny příští kontroly. Ostatní doklady týkající se pracovní neschopnosti zasílá lékař elektronicky přímo ÚSSZ, a to včetně potvrzení o trvání DPN neschopnosti (dříve tzv. „lístek na peníze“).
Zaměstnavatel si může informaci o vzniku DPN a jejím trvání ověřit prostřednictvím služeb ePortálu ČSSZ. Po 14 dnech trvání neschopnosti je zaměstnavatel povinen zaslat k ÚSSZ přílohu k žádosti o dávku, a to v elektronické formě. Do přílohy k žádosti o dávku nově uvede informaci, kam je zaměstnanci vyplácena mzda nebo plat (stejným způsobem se zpravidla bude zaměstnanci vyplácet nemocenské). Při skončení DPN zašle zaměstnavatel hlášení s údaji potřebnými pro výplatu poslední dávky nemocenského.
ÚSSZ obdrží podklady a údaje k výpočtu nemocenského ektronicky přímo od zaměstnavatele, informace o vyměřovacím základu, ze kterého se počítá výše dávky, bude jako dosud uvedena formou zprávy pro příjemce (při výplatě bankovním převodem) nebo na složence. Nadále platí, že nemocenské vyplácí správa ociálního zabezpečení do 30 dnů od doručení řádně vyplněných podkladů pro výplatu dávky.
Pozn: