Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Kolem mého domu opravovala obec v roce 2010 místní komunikaci bez stavebního povolení. Z kamenité cesty se stala asfaltová s obrubníky. Na místním šetření konaného za účelem žádosti o dodatečné povolení stavby, jsem do protokolu uvedl výhradu dopojení obrubníku nově zbudované komunikace k vedlejším stávajícím plochám, plochy jsou asfaltové a byly dopojeny plynule k původní kamenité cestě a jsem jejich majitelem.

Obec se do téhož protokolu zavázala, že opravu zajistí. Nezajistila. Během tří let dostala obec od SÚ pro komunikace několik výzev, aby opravu provedla. Neuposlechla. SÚ zjistil, že s obcí nehne. Prohlásil tedy dopojení za vyhovující. Nyní jsem opět oslovil SÚ a ten mi sdělil, že v jeho kompetenci je posuzovat stav cesty po vnější hrany obrubníků a o dopojení na vedlejší plochy nerozhoduje. Domnívám se, že žádná firma neudělá prostor pro obrubníky přesně na milimetr k venkovní stěně obrubníku. Vždy tam bude prostor k vyplnění, navíc podbetonování obrubníku určitě přečnívá přes venkovní stranu obrubníku. Co rozhoduje v tomto případě? Neexistuje hranice stavby? Kdo jí určuje?

ODPOVĚĎ:
Vnější hranice pozemních komunikací jsou vymezeny v § 11 zákona o pozemních komunikacích. Dle druhého odstavce tohoto paragrafu platí, že těleso místní komunikace mimo území zastavěné nebo zastavitelné je ohraničeno spodním okrajem a vnějšími okraji stavby pozemní komunikace, kterými jsou vnější okraje zaoblených hran zářezů či zaoblených pat náspů, vnější hrany silničních nebo záchytných příkopů nebo rigolů nebo vnější hrany pat opěrných zdí, tarasů, koruny obkladních nebo zárubních zdí nebo zářezů nad těmito zdmi. Potíží této definice je skutečnost, že vymezuje hranice místní komunikace mimo zastavěné nebo zastavitelné území, což není, jak předpokládám, Váš případ.
Z Vašeho dotazu výslovně nevyplývá, zda představují Vámi zmiňované asfaltové plochy chodník. Pro doplnění proto dodávám, že dle § 12/4 zákona o pozemních komunikacích jsou chodníky (přilehlé k místní komunikaci) součástí místních komunikací (pokud tyto chodníky nejsou samostatnými místními komunikacemi).
Argument stavebního úřadu se v každém případě jeví jako ryze účelový. Není dán žádný logický důvod, proč by tento úřad mohl rozhodovat o zřízení obruby místní komunikace, nikoli však o jejím napojení na stávající zpevněné plochy. Nynějším argumentem ostatně stavební úřad přímo popírá to, co sám zaznamenal do protokolu z místního šetření v rámci řízení o dodatečném povolení stavby, stejně jako svůj následný postup vůči obci (když obec k řádnému napojení obruby místní komunikace opakovaně vyzýval).

Pro získání relevantního názoru v této věci Vám doporučuji kontaktovat místně příslušný silniční správní úřad, a to ideálně krajský úřad (neboť předpokládám, že obecní úřad obce s rozšířenou působností je právě oním stavebním úřadem, který je ve Vaší věci pasivní).

_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 13/1997 Sb. , o pozemních komunikacích

Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/
_______________________

► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:

  • Vnější hranice silnice - definice podle stavebního zákona
  • Napojení silnice na soukromý pozemek a stavební povolení u černé stavby (asfaltová silnice)
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.