Může starosta obce chodit při stavebním řízení na kontrolu na soukromý pozemek a do soukromého domu?
- Uložil(a): Mgr. Lukáš Mohyla (právník)
- Kategorie: Stavební zákon a stavby
Dá se bránit proti nechtěným kontrolám starosty obce (do 500 obyvatel) při stavebním řízení:
1) Při kolaudaci domu - dříve jsem na jiných místech nezažila, ani neslyšela, že by starosta měl být u kolaudace každé nemovitosti v obci, zde je to "zvykem". Je to i jeho oprávnění?
2) V řízení sousedských sporů - v našem případě soused kamarád starostky a velmi nepříjemná situace, kdy nám starostka obce chodila po domě jako kontrolor a účastník řízení ve sporu o postavenou terasu se sporným povolením X nepovolením. Terasa ani zahrada, ve které je postavena, nesousedí s obecním pozemkem. Místní stavební úřad opět uznává jakýsi "místní zvyk" o hlášení stavebního řízení. Máme povinnost trpět tyto "návštěvy"? Po obci se později nesou zaručené informace o naší domácnosti, což není příjemné. Děkuji za právní radu.
ODPOVĚĎ:
Na dotazy odpovím ve Vámi zvoleném pořadí:
1/ přítomnost starosty při kolaudaci domu:
Nikoli, o oprávnění starosty se nejedná.
V první řadě upozorňuji, že po poslední novele stavebního zákona se tzv. kolaudace rodinných domů značně zjednodušila, resp. dříve známé kolaudační řízení již neprobíhá (to pouze na okraj).
Platná právní úprava rozlišuje v této souvislosti mezi vydáním kolaudačního souhlasu (kterému nepředchází žádné správní řízení) a kolaudačního rozhodnutí (kterému předchází správní – kolaudační – řízení).
a/ Vydání kolaudačního souhlasu:
Dle § 122/2 stavebního zákona platí, že:
- stavební úřad do 15 dnů ode dne doručení žádosti stavebníka stanoví termín provedení závěrečné kontrolní prohlídky stavby a současně uvede, které doklady při ní stavebník předloží,
- závěrečná kontrolní prohlídka stavby musí být vykonána do 45 dnů ode dne doručení žádosti o vydání kolaudačního souhlasu.
Co se týče osob, které jsou přítomny této závěrečné kontrolní prohlídce stavby, je nutné vycházet z § 133/4 stavebního zákona, dle něhož jsou (na výzvu stavebního úřadu) povinni zúčastnit se kontrolní prohlídky vedle stavebníka též projektant nebo hlavní projektant, stavbyvedoucí a osoba vykonávající stavební dozor. Ke kontrolní prohlídce stavební úřad podle potřeby přizve též dotčené orgány, autorizovaného inspektora nebo koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, působí-li na staveništi.
b/ Vydání kolaudačního rozhodnutí:
Jelikož vydání kolaudačního rozhodnutí předchází správní řízení, je stavebním zákonem vymezen okruh jeho účastníků. Konkrétně dle § 122a/1 stavebního zákona platí, že účastníkem kolaudačního řízení je:
a/ stavebník,
b/ vlastník stavby, není-li stavebníkem,
c/ vlastník pozemku, na kterém je stavba provedena, není-li stavebníkem a může-li být jeho vlastnické právo kolaudačním rozhodnutím přímo dotčeno.
Stavební zákon dále ve svém § 172 zakotvuje právo pracovníků stavebního úřadu ke vstupu na pozemky a do staveb. Pověřený zaměstnanec stavebního úřadu, orgánu územního plánování a orgánu obce (tzv. oprávněná úřední osoba), pokud plní úkoly podle stavebního zákona, je oprávněn vstupovat na cizí pozemky, stavby a do staveb s vědomím jejich vlastníků při:
a/ zjišťování stavu stavby a pozemku,
b/ opatřování důkazů a dalších podkladů pro vydání správního rozhodnutí nebo opatření.
Oprávnění ke vstupu se prokazuje zvláštním průkazem, ve kterém je uvedeno jméno, příjmení, zaměstnavatel a funkce oprávněné úřední osoby, rozsah oprávnění a vymezení platnosti průkazu. Průkaz musí být opatřen otiskem úředního razítka a podepsán s uvedením jména, příjmení a funkce osoby, která pověření vydala. Pokud je to třeba, přizve oprávněná úřední osoba na pozemek, stavbu a do stavby znalce, autorizovaného inspektora nebo pověřeného pracovníka dotčeného orgánu, popřípadě další osoby z důvodu jejich odborných znalostí (§ 172/4 stavebního zákona).
Ze shora uvedeného lze dovodit, že starosta není oprávněn se účastnit kontrolní prohlídky stavby před vydáním kolaudačního souhlasu, popř. před vydáním kolaudačního rozhodnutí (odhlížím nyní od faktu, že dle platné právní úpravy nejsou u rodinných domů ani kolaudační souhlas, ani kolaudační rozhodnutí vydávány). Rovněž obecné oprávnění ke vstupu na pozemky a do staveb (dle § 172 stavebního zákona) starostovi nesvědčí.
Žádná z kompetencí, které jsou starostovi svěřeny (zejména dle § 103 zákona o obcích), ho neopravňuje ke vstupu na cizí pozemek či do cizí stavby v rámci kontrolní prohlídky, prováděné zde stavebním úřadem.
2/ Starostova angažovanost při řešení sporů:
Dle znění dotazu předpokládám, že Vámi popsaný sousedský spor se transformoval do správního řízení vedeného stavebním úřadem (usuzuji, že se jednalo o řízení o odstranění stavby, popř. řízení o dodatečném povolení stavby).
Na tyto případy se de facto vztahuje vše, co je výše uvedeno o kontrolních prohlídkách staveb. Starosta není oprávněn se těchto prohlídek účastnit, jelikož není ani pracovníkem stavebního úřadu, ani projektantem, stavbyvedoucím apod. , přičemž není ani odborníkem či zástupcem dotčeného orgánu.
Je-li ve Vaší obci taková praxe stavebním úřadem tolerována, je možné podat v této věci stížnost k nadřízenému stavebnímu úřadu (krajský úřad).
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 183/2006 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
zákon č. 128/2000 Sb. , o obcích (obecní zřízení)
Štítky: