Obytný přístavek k chatě - je nutné stavební povolení nebo územní souhlas?
- Uložil(a): Mgr. Lukáš Mohyla (právník)
- Kategorie: Stavební zákon a stavby
Plánuji obytný přístavek k chatě, který svými parametry splňuje všechny podmínky §79, odst. 2, písm. "o", tedy: "stavba do 25 m2 zastavěné plochy a do 5 m výšky s jedním nadzemním podlažím, podsklepená nejvýše do hloubky 3 m na pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci, která souvisí nebo podmiňuje bydlení nebo rodinnou rekreaci.
Neslouží k výrobě nebo skladování hořlavých látek nebo výbušnin, nejedná se o úložiště radioaktivních odpadů obsahující výlučně přírodní radionuklidy nebo jaderné zařízení, nebo stavbu pro podnikatelskou činnost, je v souladu s územně plánovací dokumentací, je umisťována v odstupové vzdálenosti od hranic pozemků nejméně 2 m, plocha části pozemku schopného vsakovat dešťové vody po jejím umístění bude nejméně 50 % z celkové plochy pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci". Pak je tu §103, který říká v odst. 1, písm. "a", že stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu nevyžadují stavební záměry uvedené v §79, odst. 2 (viz výše). Takže, jestli tomu dobře rozumím, nepotřebuji podle §79, odst. 2, písm. "o" ani rozhodnutí o umístění stavby, ani územní souhlas a navíc podle §103, odst. 1, písm. "a" nepotřebuji ani stavební povolení a nemusím ani podávat ohlášení stavebnímu úřadu. Je to tak? Pokud tato logika (viz výše) platí, k čemu je tedy §103, odst. 1, písm. e-1, který se vyjadřuje k podmnožině staveb, které byly z povinnosti podat ohlášení či získat stavební povolení vyvázány již v §103, odst. 1, písm. "a"? Můj přístavek se totiž "vejde" do té širší definice §79, odst. 2, kterou přebírá §103, odst. 1, písm. "a". Už bych se ale nevešel do té užší definice §103, odst. 1, písm. e-1, který mluví o tom, že ohlášení nevyžadují stavby do 25 m2, které nejsou pobytové a nejsou vytápěné. A aby to nebylo úplně jednoduché, tu chatu mám v CHKO, takže předpokládám, že budu muset žádat o souhlas ochranáře. Bude to mít nějaký vliv na jednání se stavebním úřadem?
ODPOVĚĎ:
Předem své odpovědi si dovolím ocenit, jak svědomitě jste si nastudoval příslušná ustanovení stavebního zákona (a to tím spíše, že orientace v tomto právním předpise nebývá vždy jednoduchá).
Ze znění dotazu usuzuji, že máte v úmyslu provést změnu dokončené stavby, a to konkrétně její přístavbu. Dle § 2/5 písm. b) stavebního zákona platí, že přístavbou je taková změna dokončené stavby, kterou se stavba půdorysně rozšiřuje a která je vzájemně provozně propojena s dosavadní stavbou. Z tohoto předpokladu budu ve své odpovědi vycházet.
Stručná odpověď na Váš dotaz zní: Nikoli, Vaše závěry nejsou správné. Váš omyl tkví v tom, že na změnu dokončené stavby (přístavbu) vztahujete jednotlivá ustanovení stavebního zákona tak, jako by se jednalo o samostatnou stavbu (novostavbu), což však není možné. Rozhodné nejsou parametry přístavby (jako takové), nýbrž je nezbytné zohledňovat parametry stavby jako celku (tedy stavby včetně plánované přístavby).
V dotazu sice neuvádíte, jaké parametry má Vaše chata, předpokládám však, že se jedná o stavbu, která spadá do této kategorie:
"stavby pro bydlení a pro rodinnou rekreaci s jedním podzemním podlažím do hloubky 3 m a nejvýše s dvěma nadzemními podlažími a podkrovím".
Pro realizaci této stavby je zapotřebí získat územní souhlas a souhlas s tzv. stavební ohláškou (jak to vyplývá z § 96/2 písm. b) ve spojení s § 104/1 písm. a) stavebního zákona). Ve své následující odpovědi budu předpokládat, že Vaše chata spadá právě do této kategorie.
V tomto ohledu je klíčový § 104/2 stavebního zákona, dle něhož platí, že:
"Ohlášení postačí u změn dokončených staveb uvedených v odstavci 1, pokud jejich provedením nebudou překročeny uvedené parametry."
Z tohoto ustanovení vyplývá, že pakliže Vaše chata spadá do kategorie ohlašovaných staveb (tedy staveb uvedených v § 104/1 stavebního zákona), bude vyžadováno ohlášení rovněž pro její změnu - například přístavbu (samozřejmě tehdy, pokud nebudou přístavbou překročeny uvedené parametry (což však nepředpokládám). V tom případě se pak i změna dokončené stavby (přístavba) stane ohlašovanou stavbou a bude nutné pro ní (kromě ohlášení) nutné získat i územní souhlas (§ 96/2 písm. b) stavebního zákona).
Vzhledem k tomu, že pro realizaci předmětné přístavby budete muset získat územní souhlas a souhlas s tzv. stavební ohláškou, budete povinen stavebnímu úřadu předložit samozřejmě i kladné závazné stanovisko orgánu ochrany přírody (a to jako jeden z podkladů, bez něhož Vám stavební úřad požadované souhlasy nevydá).
Mírně nad rámec Vašeho dotazu podotýkám, že Vámi srovnávané stavby dle § 103/1 písm. a) stavebního zákona (resp. § 79/2 písm. o) stavebního zákona) a § 103/1 písm. e) bodem 1. stavebního zákona, srovnávat nelze, neboť se jedná o stavby rozdílné (každá z těchto kategorií se vztahuje na jiný typ staveb). Rozdílem je například ne/umístění takové stavby na pozemku rodinného domu či stavby pro rodinnou rekreaci apod. To však pouze na okraj.
____________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 183/2006 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
Štítky: