Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 1.00 (1 hlas)
Prodejci automobilů v Evropské unii už nebudou moci podmiňovat záruku u nových vozů návštěvami v autorizovaném servisu. Vyplývá to z nových pravidel, která dnes přijala Evropská komise.



Pro neznačkové servisy také bude nově mnohem jednodušší se dostat k továrním informacím o jednotlivých vozech.

Upravená pravidla, která se týkají oprav a údržby, začnou platit od 1. června letošního roku. Nová pravidla pro prodej vozů vstoupí v platnost od 1. června roku 2013.

"Věřím, že nová pravidla přinesou spotřebitelům celou řadu výhod, především pak snížení nákladů na opravy a údržbu automobilů, které v současnosti představují velkou část z výdajů za vůz," řekl novinářům eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia. Podle Evropské komise tvoří náklady na servis a údržbu automobilu až 40 procent celkových výdajů.

Podle specialistky na soutěžní právo advokátní kanceláře Ambruz & Dark Markéty Peňázové si zákazníci sice budou moci vybrat servis podle svého uvážení, u záručních oprav ale může výrobce i nadále trvat na povinnosti obrátit se na autorizovaný servis.

"Nová pravidla blokové výjimky reflektují dlouhodobou snahu EK odstranit překážky v konkurenci mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy, a zohlednit tak zájmy spotřebitelů," dodala.

Komise také zmírnila některá omezení pro prodej aut, která ale začnou platit až od 1. června 2013. Brusel si od těchto úprav slibuje snížení nákladů i pro automobilky, protože v současnosti tvoří až třetinu ceny vozu náklady na distribuci.

Komise: Automobilky i prodejci mají nízké marže

"Komise dospěla k názoru, že trh s prodejem automobilů je vysoce konkurenční. Marže automobilek a prodejců jsou velmi malé a během posledních let vedla technologická vylepšení a přemíra výrobních kapacit k propadu cen a většímu výběru na trhu," uvedla komise.

Nová úprava pravidel míří nicméně v případě prodeje přímo proti původním snahám Bruselu, který svého času prosazoval, aby jednotliví obchodníci mohli prodávat v jednom autosalonu i více značek najednou a výrobci je v tomto případě nemohli příliš omezovat. Stará pravidla po automobilkách požadovala, aby svému dealerovi povolily prodej alespoň dvou rozdílných značek, pokud o to bude stát.

Evropská komise ale dospěla k názoru, že snahy o prodej více značek aut na jednom místě neměly patřičný efekt a naopak až o pětinu zdražily distribuční náklady, což se mohlo promítnout i do cen nových vozů.

Podle nových pravidel budou moci výrobci svoji distribuční síť více ovlivnit podle vlastních představ. Bude pro ně i výrazně jednodušší získat výjimku z evropských pravidel. Ta však bude platit maximálně pět let a získat ji budou moci například jen výrobci, jejichž podíl na trhu nepřesahuje 30 procent.

Zdroj: idnes.cz, 27.5.2010
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.