Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)

bojite se v eshopech platit predemBojíte se v eshopech platit předem? Tak plaťte kartou online, banka pak může stáhnout peníze zpět! Nákupy na internetu dokáží být opravdu velmi výhodné. Eshopy se předhánějí v akcích, nabízejí levnější zboží než kamenné obchody, někdy nabídnou dopravu zdarma. K tomu občas slevové kupóny, třeba i na dvacetiprocentní slevy. Výhodný nákup ale může pokazit platba dobírkou, za niž dáte několik desítek korun navíc. Cenově výhodnější je zaplatit předem. Jenže, dá se eshopům věřit?

Podvody bývaly v minulosti běžné

Stále si pamatujeme příběhy, kdy už tolik lidí poslalo někam peníze s vidinou výhodného nákupu. A ono nic. Lidé skončili bez peněz i bez zboží. Je tahle doba už pryč? Nebo se stále vyplatí více obezřetnosti? Je lepší brát vše na dobírku a při každém nákupu výrazně přeplácet?

Online platba může být stažena zpět

Konečně se můžeme přestat bát nákupů na internetu. Banky totiž mají úžasnou pravomoc, které se říká chargeback. Co to znamená? Pokud klient (majitel účtu vedeného u banky) zaplatil v eshopu online, ale zboží mu nedorazilo, může banku požádat o stažení peněz z účtu obchodníka zpět. A banka může klientovi vyhovět.

Co je online platba?

Tady je nutné zbystřit. Pokud chcete bezpečně nakupovat na internetu a platit výhodně předem, a to dokonce i v zahraničních eshopech, včetně Ameriky, Německa nebo i Číny, musíte platit online. Co to znamená? Online platba je platba kartou nebo platba prostřednictvím předem nabité elektronické peněženky.
Rozhodně se mezi online platby nepočítá platba převodem z účtu na účet, i když ji provádíte skrze internetové bankovnictví. Tohle je potřeba mít vždy na paměti!
Fyzická platba kartou na pokladně v obchodě se do online plateb také nepočítá. Ale zde je jasné, že platíte za zboží, které už fyzicky držíte v ruce, nebo jej máte alespoň připraveno na pokladně. V kamenných obchodech je využívání akčních nabídek, jaké přináší třeba Pepco leták nebo Kik leták, bezpochyby nejbezpečnější.

Jaké jsou možnosti banky ochránit vaše peníze po online platbě?

Právě v případě online platby jsou pravomoci banky obrovské. Ona totiž může z kteréhokoliv účtu kdekoliv na světě, na který jste poslali peníze online platbou, stáhnout vaše peníze zpět. A poslat je pěkně domů, tedy na váš účet.
Nejde ovšem o povinnost banky, je to její dobrovolná služba. Nemusí vaší žádosti vyhovět. Pokud budete chtít, aby banka peníze stáhla, je nutné nejdříve prokázat, že online platbou uhrazené zboží vám prostě nedorazilo, že ho obchodník ani neodeslal.

Zaplatili jste v evropském eshopu převodem z účtu? A zboží nepřišlo? I tak můžete dostat peníze zpět!

Pokud jste přece jen zaplatili převodem z účtu na účet, a evropský obchodník zboží neodeslal, neztrácejte naději. Díky novele zákona č. 634/1992 Sb. , o ochraně spotřebitele tu máme už dva roky tzv. systém ADR (alternative dispute resolution). Jde o mimosoudní řešení sporů mezi obchodníky a spotřebiteli. Samozřejmě je to celoevropská záležitost, pod taktovkou EU.
Řešení u nás zprostředkovává Česká obchodní inspekce, a to vždy na základě žádosti poškozeného spotřebitele. Žádost stačí vyplnit online a postupovat podle pokynů. Vše najdete na stránkách České obchodní inspekce (ČOI).
ČOI je po obdržení vaší žádosti povinna ujmout se jí. A konat dle ustanovení příslušného zákona. To znamená, že musí kontaktovat příslušného prodejce a požádat jej o jeho stanovisko. ČOI postupně celý spor posoudí a vyrozumí vás o výsledku. Lhůtu má do 90 dnů, ve výjimečných případech až 180 dnů.
A kdybyste české „Čoice“ nevěřili, můžete kontaktovat přímo platformu pro řešení sporů online, která je zřízena Evropskou komisí. A sama komise ji prohlašuje za „možnost řešení spotřebitelských sporů pouhým kliknutím myší“.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.