Lhůta na vyřízení stížnosti adresované nemocnici
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Zdravotnictví, drogy, hygiena
- Zveřejněno: 20. březen 2013
Mám nárok na podání žaloby či pochybení na nemocnici? Od března 2012 jsem měla potíže, v červnu 2012 jsem byla na CT vyšetření mozku, kde byla udána diagnóza - normální nález na mozku. Zdravotní stav se mi zhoršoval, měla jsem stále větší potíže, proto jsem byla v prosinci 2012 poslána opět na CT mozku - s nálezem nádor na mozku.
12.12.2012 jsem musela urychleně podstoupit operaci mozku, jelikož už hrozilo vážné poškození. Bylo mi sděleno neurologem, že kdyby šlo o zhoubný nádor, tato půlroční prodleva mohla skončit fatálně. I přes to, že nádor naštěstí pro mě byl nezhoubný, mě způsoboval potíže, které značně zhoršily můj zdravotní stav. Operaci jsem mohla podstoupit již před 1/2 rokem, kdyby lékařka na CT správně určila diagnózu. Tento nález mám na CD i v propouštěcí zprávě. Lékaři, kteří mě operovali se shodli, že na CT vyšetření byl nádor jasně prokazatelný už v červnu a tudíž došlo k pochybení
lékařky, která mi v červnu nesprávně popsala CT vyš. Během té půlroční prodlevy jsem absolvovala 2x delší cestu letadlem, což mě mohlo velmi ublížit. Děkuji, Darina
ODPOVĚĎ:
Neboť k posouzení ne/správnosti postupu lékařky při prvním CT vyšetření by bylo zapotřebí seznámit se podrobně s příslušnými částmi Vaší zdravotnické dokumentace (přičemž se zároveň jedná o vysoce specializovanou medicínskou otázku), pojmu svou odpověď pouze jako nástin Vašich dalších možností.
1/ Podání stížnosti:
Na postup lékařky, resp. nemocnice jako odpovědného poskytovatele zdravotních služeb, můžete podat v souladu s § 93 a násl. zákona o zdravotních službách stížnost, kterou je zapotřebí adresovat přímo nemocnici. Stížnost musí být vyřízena do 30 dnů, přičemž se můžete současně domáhat uskutečnění osobního projednání. Nebudete-li s vyřízením stížnosti spokojena, můžete se v téže věci obrátit na místně příslušný krajský úřad, který postup nemocnice při vyřizování Vaší stížnosti přešetří.
Je také možné, aby jste se svou stížností kontaktovala Všeobecnou zdravotní pojišťovnu (popř. jinou zdravotní pojišťovnu) nebo Českou lékařskou komoru.
2/ Náhrada škody na zdraví:
Domníváte-li se, že Vám byla způsobena rovněž škoda na zdraví, můžete se po nemocnici domáhat její náhrady. V tomto případě je nutné vyhotovit lékařský posudek dle § 8 vyhlášky č. 440/2001 Sb., bude-li možné Vaše obtíže podřadit pod některou z kategorií dle příloh této vyhlášky, můžete po nemocnici požadovat náhradu za bolest či ztížení Vašeho společenského uplatnění (§ 444/1 Občanského zákoníku).
3/ Náhrada nemajetkové újmy:
Není rovněž vyloučeno, abyste se po nemocnici domáhala satisfakce za porušení Vašich osobnostních práv, mezi která patří mimo jiné i právo na ochranu zdraví (§ 11 Občanského zákoníku), a to ve formě omluvy či finančního zadostiučinění (§ 13/1 a 2 Občanského zákoníku). Pro přípravu případné žaloby Vám však doporučuji advokátní zastoupení, vyhledávač advokátů dle lokality a oblasti práva vizte zde.