Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

4.10.2023 jsem vezl manželku k její a zároveň i mé zubařce (téměř celoživotní) a tak jsem se chtěl objednat na kontrolu také. Po dotazu sestry, kdy jsem byl u nich naposledy, protože jsem nevěděl, řekl jsem asi deset let. Načež mi sestra sdělila, že jsem byl vyřazen z jejich evidence, protože jsem tam dlouho nebyl.

Abych pravdu řekl, měl jsem jiné starosti - záchrana dolních končetin = x operací, zákroků a hospitalizací, rakovina prostaty atd. a akutní potřebu stomatologického ošetření jsem neměl. Nikdo mě neupozornil na to, že po uplynutí nějaké (jaké? ) doby budu vyřazen z evidence. Při mé dnešní kontrole "Moje VZP" jsem zjistil, že poslední kapitační platba (VZP) této zubařky proběhla v 6/2023 tj před 3. měsíci. Představa, že budu marně bloumat po naší vlasti a shánět zubní ošetření je pro mne v mém zdravotním stavu nemyslitelná. Dotaz:
1. Může takto postupovat zubařka, že mne vyřadí z evidence bez předchozího upozornění (stačilo zavolat tel. a určitě bych se dostavil)?
2. Na základě čeho/jakých předpisů a paragr. toto může učinit?
3. Jak se mohu proti tomuto rozhodnutí bránit (co mám dělat)?
Předem děkuji za vaši pomoc. Bedřich.

 

ODPOVĚĎ:
Na dotazy odpovím ve Vámi zvoleném pořadí:
1/ Může takto postupovat zubařka, že mne vyřadí z evidence bez předchozího upozornění?
V některých (zákonem přesně vymezených) případech je skutečně možné, aby poskytovatel zdravotních služeb péči o pacienta ukončil (v tomto případě jde o vyřazení pacienta z evidence registrujícím zubním lékařem).
Konkrétně dle § 48/2 písm. d) a e) zákona o zdravotních službách může poskytovatel ukončit péči o pacienta v případě, že:
- pacient úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas, nebo se neřídí vnitřním řádem a jeho chování není způsobeno zdravotním stavem,
- pacient přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb; to neplatí, jestliže neposkytování součinnosti souvisí se zdravotním stavem pacienta.
Je nicméně otázkou, zda byly výše uvedené zákonné podmínky splněny rovněž ve Vašem případě. Je pravdou, že součinnost pacienta při poskytování zdravotní péče a absolvování preventivních zdravotních prohlídek představují zákonné povinnosti pacienta. Konkrétně dle § 12 písm. d) a e) zákona o veřejném zdravotním pojištění je pojištěnec (pacient) povinen:
- poskytnout součinnost při poskytování zdravotních služeb a kontrole průběhu individuálního léčebného postupu a dodržovat poskytovatelem stanovený léčebný režim,
- podrobit se na vyzvání preventivním prohlídkám, pokud tak stanoví tento zákon nebo obecně závazné právní předpisy.
Co se týče preventivních zubních prohlídek, měl by je dospělý pacient absolvovat jednou ročně (§ 29/2 písm. c) zákona o veřejném zdravotním pojištění).
Případ částečně podobný tomu Vašemu byl řešen například zde:
https://www.lks-casopis.cz/clanek/zruseni-registrace-a-vyrazeni-pacienta-z-evidence/
2/ Na základě čeho (jakých předpisů a paragr. toto může učinit?
Příslušná ustanovení platné právní úpravy cituji v odpovědi na dotaz ad 1/ (výše).
3/ Jak se mohu proti tomuto rozhodnutí bránit?
V první řadě Vám doporučuji obrátit se na dotyčnou zubařku a požádat jí o písemné odůvodnění Vašeho vyřazení z evidence, na což máte právo. Konkrétně dle § 48/5 zákona o zdravotních službách platí, že:
„Důvody … ukončení péče podle odstavce 2 posuzuje poskytovatel. Poskytovatel … o ukončení péče podle odstavce 2 písm. d) a e) … vydá pacientovi písemnou zprávu, ve které je uveden důvod … ukončení. “
Dotyčnou zubařku písemně požádejte o anulování jejího rozhodnutí, a to z důvodu jeho protiprávnosti. V této žádosti uveďte, že žádný ze zákonných důvodů pro ukončení péče o pacienta nebyl naplněn.
Bude-li dotyčná zubařka na Vašem vyřazení z evidence trvat, doporučuji Vám podat stížnost dle § 93 a násl. zákona o zdravotních službách. Tuto stížnost je nutné adresovat přímo dotyčné zubařce. Ve stížnosti uveďte, že s jejím rozhodnutím nesouhlasíte a považujete ho za protiprávní. Dotyčná zubařka bude povinna Vaší stížnost písemně vyřídit do třiceti dnů (popřípadě v prodloužené lhůtě). Nebudete-li s vyřízením stížnosti spokojen, budete se v této věci moci „odvolat“ k místně příslušnému krajskému úřadu, který zahájí řízení a postup dotyčné zubařky přešetří.
Paralelně s výše popsanou stížností si můžete stěžovat rovněž u České stomatologické komory:
https://www.dent.cz/kontakty
přičemž stížnost můžete dále adresovat i své zdravotní pojišťovně.
Za poměrně podstatný argument (který ve svých stížnostech neopomeňte zmínit) považuji vykázání platby v letošním roce (je tedy evidentní, že dotyčná zubařka Vás ještě nedávno považovala za svého pacienta).
______________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 372/2011 Sb. , o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách)
zákon č. 48/1997 Sb. , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.