Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Pracuji jako zkušební komisař MHMP (magistrát hlavního města Prahy). Můžu kandidovat do voleb do obecního zastupitelstva? Může též na jedné kandidátce být i moje družka? Díky. Svatopluk

ODPOVĚĎ:
Dle § 16/2 písm. a) zákona o obcích má občan obce, který dosáhl věku 18 let, právo volit a být volen do zastupitelstva obce, přičemž toto oprávnění má dle § 17 zákona o obcích i fyzická osoba, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním občanem a je v obci hlášena k trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena.

Na vysvětlenou se pak ještě sluší připomenout, že za občana obce se dle § 16/1 zákona o obcích považuje fyzická osoba, která:
a/ je státním občanem České republiky a
b/ je v obci hlášena k trvalému pobytu.

V případě Prahy, jako hlavního města ČR, jsou pak obdobná ustanovení obsažena v § 6/1 a 2, § 7 písm. a), § 8 písm. a) a § 9/1 zákona o hlavním městě Praze (zákon č. 131/2000 Sb.).

Dle § 5/1 zákona o volbách do zastupitelstev obcí (zákon č. 491/2001 Sb.) může být členem zastupitelstva obce zvolen každý volič, u kterého není dána překážka dle § 4/2 písm. a) nebo b) zákona o volbách do zastupitelstev obcí, tzn. který a/ není ve výkonu trestu odnětí svobody nebo b/ který nebyl zbaven způsobilosti k právním úkonům.

V případě hlavního města Prahy je pak podmínkou zvolení členem zastupitelstva některé městské části rovněž skutečnost, že zvolený volič je v den voleb v této městské části přihlášen k trvalému pobytu (jak je tomu ostatně rovněž v případě členů zastupitelstva městského obvodu nebo městské části územně členěných statutárních měst).

Neboť jste zaměstnancem obce, resp. hlavního města Prahy, je pro Vás klíčový § 5/2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí (ve spojitosti s § 49 zákona o hlavním městě Praze).

Dle § 5/2 zákona o volbách do zastupitelstev obcí platí, že:
- funkce člena zastupitelstva obce, města, územně členěného statutárního města nebo hlavního města Prahy je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem této obce, města, územně členěného statutárního města nebo hlavního města Prahy zařazeným do obecního nebo městského úřadu této obce nebo města nebo Magistrátu hlavního města Prahy (Váš případ);
- funkce člena zastupitelstva městského obvodu nebo městské části je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do úřadu tohoto městského obvodu nebo městské části a s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do magistrátu příslušného územně členěného statutárního města nebo hlavního města Prahy;
- funkce člena zastupitelstva územně členěného statutárního města nebo hlavního města Prahy je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do úřadu městského obvodu nebo městské části tohoto města;
- funkce člena zastupitelstva obce, města, územně členěného statutárního města nebo hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do pověřeného obecního úřadu nebo krajského nebo finančního úřadu.

Shora zmíněná neslučitelnost je však dle § 5/3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dána pouze za splnění některé z následujících podmínek:
a/ Jde o zaměstnance jmenovaného starostou, primátorem, v hlavním městě Praze primátorem hlavního města Prahy nebo starostou městské části, hejtmanem nebo radou kraje, obce, města, hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části (v kontextu obce se tak jedná o tajemníky obecních úřadů a vedoucí odborů obecních úřadů ve smyslu § 103/3 a § 102/2 písm. g) zákona o obcích).
b/ Zaměstnanec vykonává přímo státní správu vztahující se k územní působnosti příslušné obce, města, územně členěného statutárního města, hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části.

S ohledem na podmínku ad b/ je pak klíčovou skutečná povaha činnosti, kterou konkrétní zaměstnanec obce vykonává na základě jím uzavřené pracovní smlouvy (v této souvislosti je podstatnou zejména jeho pracovní náplň).

Vzhledem ke skutečnosti, že v rámci Magistrátu hlavního města Prahy působíte jako zkušební komisař ve smyslu § 33/1 a 2 zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel (zákon č. 247/2000 Sb.), je podstatné, že státní správu ve věcech získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel vykonávají mimo jiné i obecní úřady obcí s rozšířenou působností, přičemž taková působnost obecního úřadu obce s rozšířenou působností je výkonem tzv. přenesené působnosti, t. j. přenesením části státní správy na obce (§ 53/1 a § 59a zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel).

Z důvodů shora uvedených se domnívám, že ve Vašem případě je splněna podmínka neslučitelnosti Vaší pracovní pozice a Vaší případné funkce v obecním zastupitelstvu. Tato skutečnost však neznamená, že byste nemohl ve volbách do zastupitelstva kandidovat. V případě Vašeho zvolení však budete povinen postupovat dle § 55/6 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, tzn. do 3 dnů po ustavujícím zasedání zastupitelstva učinit právní úkon směřující ke skončení Vašeho pracovního poměru (zejména tedy uzavřít dohodu o rozvázání pracovního poměru či podat výpověď). Do 3 měsíců od ustavujícího zasedání zastupitelstva byste pak byl rovněž povinen zánik svého pracovního poměru prokázat.

Co se pak týče současného kandidování Vaší družky, nevidím v tomto postupu žádný problém (náležitosti kandidátní listiny jsou zakotveny v § 22 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, ve spojitosti s § 123 zákona o hlavním městě Praze).

Pro získání dalších názorů na tuto problematiku Vám doporučuji kontaktovat např. Svaz měst a obcí České republiky:
http://www.smocr.cz/
resp. přímo jeho právní poradnu:
http://www.smocr.cz/cz/pravni-poradna/default.aspx
či Ministerstvo vnitra České republiky:
http://www.mvcr.cz/

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.