Zastupitelstvo obce odmítlo prodat pozemek nejvyšší nabídce obálkové metody
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Obce, orgány obce, občané
- Zveřejněno: 19. duben 2014
Obec vyhlásila 16.10.2013 veřejnou soutěž na prodej obecních pozemků formou obálkové metody - šlo o pruh pozemku (katastr. č. od 571/1 až 571/13) jdoucí zahradami několika RD v Močovicích, který lidé obhospodařovali desítky let, obec na ně nesáhla.
Pruh pozemku byl místy na hranicích, místy rozděloval zahradu na dvě části - měli o něj soutěžit sousedé, v našem případě, pokud by ho soused koupil, dostal by se nám až na roh RD a my bychom museli chodit z druhé strany a ještě odstranit část terasy. Zkrátím to - na konci vyhlášení veřejné soutěže je napsáno - cituji "a/ bude-li více zájemců o stejný pozemek, vítězí soutěžící s vyšší nabídnutou cenou, b/ o uzavření jednotlivých kupních smluv rozhodne obecní zastupitelstvo na svém zasedání dne 20.11. 2013." Otázka zní: Pokud by někdo nabídl nejvyšší cenu, má právo obecní zastupitelstvo s ním neuzavřít kupní smlouvu? Šlo použít předkupní právo nebo převod pozemků z důvodu dlouhodobého užívání a to od r. 1950? Děkuji, Veronika
ODPOVĚĎ:
Odpověď na Váš dotaz rozdělím pracovně do 3 částí:
1/ Prodej obecních pozemků:
V první řadě předpokládám, že (přestože to ve svém dotazu zmiňujete) se v tomto případě nejednalo o veřejnou soutěž dle § 847 a násl. (starého) Občanského zákoníku, nýbrž o prodej majetku obce v souladu s § 38 a násl. zákona o obcích (přičemž takový záměr musí být řádně uveřejněn v souladu s § 39/1 zákona o obcích).
Současně je možné, aby zastupitelstvo obce na svém zasedání rozhodlo, že kupní smlouva nebude uzavřena ani s vítězným soutěžícím (který nabídl nejvyšší cenu).
V této souvislosti je vhodné si uvědomit, že hospodaření s majetkem obce náleží do tzv. samostatné působnosti obce, o kterém rozhoduje v souladu s § 35/1, § 84/1 a zejména dle § 85 písm. a) zákona o obcích zastupitelstvo obce.
Dospěje-li pak zastupitelstvo obce k názoru, že uzavření kupní smlouvy se soutěžícím (který nabídl nejvyšší cenu) není pro obec výhodné (tzn. že např. ani tato nejvyšší nabídnutá cena neodpovídá ceně v místě a čase obvyklé dle § 39/2 zákona o obcích), může rozhodnout o tom, že v rámci této „veřejné soutěže“ k prodeji předmětného majetku obce nedojde. Lze tedy shrnout, že i přes deklarování záměru obce prodat část jejího majetku, má zastupitelstvo obce v otázce ne/uzavření kupní smlouvy s vítězným soutěžícím poslední slovo.
Shora uvedené samozřejmě neznamená, že by zastupitelstvo obce bylo oprávněno uzavřít kupní smlouvu např. se soutěžícím, který se umístil druhý v pořadí, neboť takový postup by byl v zásadním rozporu s požadavkem účelného a hospodárného využívání majetku obce (§ 38/1 zákona o obcích).
V podrobnostech k pravidlům majetkových dispozic obcí Vás lze odkázat na Metodické doporučení k činnosti ÚSC č. 7 - Povinnosti obcí při nakládání s obecním majetkem, stanovené zákonem o obcích, které je dostupné na:
2/ Předkupní právo:
Není-li Vaše předkupní právo založeno např. smlouvou či nevyplývá-li ze zvláštní povahy předmětného obecního pozemku (dané speciálním právním předpisem), nelze Vaše předkupní právo k Vámi obhospodařovanému obecnímu pozemku dovodit, a to ani s ohledem na dlouhodobý charakter tohoto faktického stavu.
3/ Koupě obecního pozemku sousedem:
Mělo-li by v důsledku odkoupení obecního pozemku Vaším sousedem dojít k znesnadnění užívání Vaší zahrady, bylo by do budoucna možné uvažovat o řešení této situace např. zřízením služebnosti stezky, průhonu a cesty (§ 1274 a násl. nového občanského zákoníku) či zřízením nezbytné cesty (§ 1029 a násl. nového občanského zákoníku).